1. NIP — sprawdzanie Numeru Identyfikacji Podatkowej [+ CEIDG]

NIP — sprawdzanie Numeru Identyfikacji Podatkowej [+ CEIDG]

Żaneta Spadło
Zaktualizowano:

Piszą o nas:

NIP — czyli Numer Identyfikacji Podatkowej — to dziesięciocyfrowy kod, który służy do identyfikowania podatników w Polsce. Funkcjonuje od 1995 roku, jednak od 2011 nie obowiązuje już osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (które posługują się w tym celu numerem PESEL).

Za chwilę otrzymasz solidną dawkę wiedzy na temat numeru NIP. Co to jest, kto go nadaje i co oznaczają poszczególne cyfry? Jak sprawdzić i zweryfikować kod NIP w wyszukiwarkach CEIDG, REGON i bazie NIP? Podpowiadamy.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. NIP — co to jest Numer Identyfikacji Podatkowej?

Numer NIP został wprowadzony w ustawie z dn. 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Jest to identyfikator podatkowy, który umożliwia rejestrowanie i klasyfikowanie działalności gospodarczych w Polsce, aby łatwiej i sprawniej pobierać od nich daniny publiczne:

Art. 3. 1. Identyfikatorem podatkowym jest: 

1) numer PESEL — w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej; 

2) NIP — w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2. 

  1. NIP nie może mieć ukrytego lub jawnego charakteru znaczącego, określającego pewne cechy podatnika, płatnika podatku albo płatnika składek ubezpieczeniowych.

Bez NIP-u niemożliwe byłoby m.in. wystawienie faktury VAT, dlatego musi go posiadać każdy podmiot lub osoba objęta obowiązkiem odprowadzania takiego podatku. Ponadto należy go podawać na żądanie:

  • organów kontroli skarbowej
  • organów administracji rządowej i samorządowej
  • przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli
  • płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności
  • banków.

Numer NIP może też być Ci potrzebny podczas logowania do e-Urzędu Skarbowego, gdzie możesz sprawdzić i wypełnić swój e-PIT.

Obecnie numer NIP jest nadawany przez urząd skarbowy właściwy dla miejsca zarejestrowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Czasami w tym celu urząd wymaga zgłoszenia identyfikacyjnego od osób, które chciałyby taki NIP uzyskać (zgłoszenie powinno zawierać m.in. pełną i skróconą nazwę firmy, adres jej siedziby, REGON oraz wskazanie miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej).

A co oznaczają poszczególne cyfry w numerze NIP?

  • Pierwsze trzy cyfry to kod urzędu skarbowego, który nadał numer NIP.
  • Sześć kolejnych znaków to cyfry losowe.
  • Ostatnia, dziesiąta cyfra NIP-u to tzw. cyfra kontrolna, obliczana według przyjętego algorytmu.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Jak sprawdzić NIP w wyszukiwarkach CEIDG REGON i bazie NIP?

Numer NIP firmy można sprawdzić na kilka sposobów. Do najpopularniejszych należą wyszukiwarki Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz Krajowego Rejestru Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON). Możesz to zrobić również w bazie NIP.

Sprawdzanie NIP w wyszukiwarce CEIDG

Wejdź w wyszukiwarkę CEIDG. Wykorzystaj dane, które już posiadasz, uzupełniając wybrane pola (możesz podać np. imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres firmy albo jej numer REGON). Kliknij Szukaj. Dzięki temu zobaczysz pełne dane firmy, m.in. jej numer NIP.

nip

Sprawdzanie numeru NIP w wyszukiwarce REGON

Otwórz wyszukiwarkę bazy internetowej REGON na stronie GUS, czyli Głównego Urzędu Statystycznego. W oknie po lewej stronie wpisz REGON, NIP lub KRS firmy i wybierz Szukaj. W ten sposób otrzymasz pozostałe informacje na temat danego przedsiębiorstwa.

image

Sprawdzanie numeru NIP w bazie NIP

W bazie NIP możesz zweryfikować Numer Identyfikacji Podatkowej. Wpisz go w białe pole i kliknij Szukaj, żeby zobaczyć dane firmy albo Sprawdź NIP, aby dowiedzieć się, czy wprowadzony przez Ciebie kod jest poprawny (a więc czy rzeczywiście istnieje).

nip

3. NIP europejski — czym jest i jak go sprawdzić?

NIP europejski (NIP-UE) jest to specjalny numer NIP nadawany podatnikom, którzy dokonują transakcji z kontrahentami z innych państw Unii Europejskiej (handlują towarami albo dokonują kupna i sprzedaży usług transgranicznych). Mogą go posiadać zarówno czynni podatnicy VAT, jak i ci, którzy korzystają ze zwolnienia z VAT. Taki numer umożliwi im później poprawne rozliczenie podatku.

Europejski NIP składa się z ciągu cyfr poprzedzonych kodem kraju, z którego pochodzi dana firma. W przypadku Polski jest to dziesięć cyfr z literami PL na początku. Format takiego NIP-u to zatem PLXXXXXXXXXX.

Jeśli chcesz otrzymać NIP europejski, musisz dokonać rejestracji do VAT-UE. Możesz to zrobić poprzez specjalny formularz VAT-R, który następnie złożysz w urzędzie skarbowym właściwym dla Twojej firmy.

Jeśli natomiast chcesz sprawdzić wiarygodność kontrahentów z zagranicy, możesz zweryfikować ich europejski NIP (inaczej numer VAT) na platformie VIES UE (od ang. VAT Information and Exchange System, czyli System Wymiany Informacji o VAT). Wystarczy, że uzupełnisz puste pola i klikniesz przycisk Weryfikuj:

nip

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Masz więcej pytań na temat numeru NIP? Co sądzisz o takim sposobie weryfikowania podatników i kontrahentów? Zostaw komentarz pod tym artykułem.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Nip

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (5 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Piszą o nas: