Stwórz profesjonalne CV teraz!
Umowa B2B — co to znaczy? Jaki kontrakt i wynagrodzenie?
Piszą o nas:
Przeglądając oferty pracy, na pewno spotkałeś się z wyrażeniem „praca w oparciu o umowę B2B”. Zastanawiasz się, co to znaczy i na czym polega taki kontrakt? Trafiłeś w odpowiednie miejsce.
W tym artykule znajdziesz niezbędne informacje o B2B — jak wygląda ta forma współpracy i umowa oraz wynagrodzenie. Przeczytasz również, na czym polega marketing B2B.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
B2B — co to znaczy?
B2B to bardzo szerokie pojęcie. Sam skrót pochodzi od angielskiego wyrażenia business to business. Oznacza każdą transakcję i inną formę współpracy, którą zawierają między sobą dwa podmioty gospodarcze — firmy i przedsiębiorcy.
W ramach umów B2B można prowadzić bardzo różne rodzaje działalności gospodarczej: handel detaliczny, handel hurtowy, jak również świadczyć usługi. Nie ma tu żadnych ograniczeń, poza tym, aby obie strony transakcji były podmiotami gospodarczymi.
Ponadto, przy zawieraniu umowy B2B, nie ma znaczenia, jaki status prawny mają strony współpracy: mogą być spółkami kapitałowymi, akcyjnymi, osobowymi oraz prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą.
Taka forma współpracy jest wykorzystywane zarówno w marketingu wertykalnym (pomiędzy firmami z różnych branż) i horyzontalnym (pomiędzy firmami z tej samej branży). Marketing B2B natomiast polega na sprzedawaniu produktów i usług innym przedsiębiorstwom, a nie klientom indywidualnym (czyli B2C — business to client)
Współpraca B2B — jak wygląda?
Niektóre firmy, zamiast zatrudniać pracowników na umowę o pracę, podejmują z nimi współpracę w modelu B2B.
Oczywiście, żeby móc zawierać kontrakty B2B należy mieć (lub założyć) działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) lub KRS (Krajowy Rejestr Sądowy).
Przy współpracy B2B w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej (taki układ często nazywa się samozatrudnieniem) druga strona umowy wypłacając Ci wynagrodzenie, nie musi płacić składek do ZUS-u ani ubezpieczenia chorobowego.
Jeśli chcesz pracować w takiej formie, ten obowiązek spoczywa na Tobie — co miesiąc będziesz musiał rozliczać się z urzędem. Nie będziesz miał również opłaconej składki emerytalnej (którą przy umowie o pracę płaci pracodawca).
Na początku prowadzenia działalności — przez pierwsze 6 miesięcy, nie będziesz musiał płacić składek do ZUS-u, bo obowiązuje Cię tak zwana ulga na start. Przez kolejne 24 miesiące (2 lata), składki mogą zostać zmniejszone, ale to zależy od Twoich dochodów.
Nawiązując współpracę w ramach B2B, nie będziesz miał również żadnych praw pracowniczych — bo Kodeks pracy obowiązuje jedynie zatrudnionych na którymś rodzaju umowy o pracę. To oznacza m.in. brak płatnego urlopu wypoczynkowego, urlopu macierzyńskiego i innych tego typu świadczeń.
Nie będą Cię również dotyczyły przepisy o najniższej krajowej — bo wynagrodzenie ustalają dwie strony umowy i płacący nie jest zobowiązany do wypłacenia minimalnej stawki obowiązującej w danym kraju.
Weź też pod uwagę, że przedsiębiorcy podejmujący współpracę z osobami z jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi, czasami decydują się na stawkę godzinową!
Przy B2B będziesz musiał też samodzielnie rozliczać podatki. Możesz to robić na 4 sposoby:
- na zasadach ogólnych, według skali podatkowej (stawka podatkowa 17% i 32%)
- według stawki liniowej (stawka podatkowa 19%)
- ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
- na zasadach karty podatkowej.
Przy zakładaniu działalności będziesz musiał zadeklarować, jak chcesz się rozliczać z urzędem skarbowym. Pamiętaj, że przy stawce, opodatkowany jest przychód, a przy ryczałcie dochód.
Kolejną ważną kwestią jest prowadzenie księgowości — możesz zdecydować się na uproszczoną lub pełną ewidencję finansową. Nie musisz samodzielnie się tym zajmować. Jeśli jednak zlecisz to księgowemu, będziesz musiał wpisać go do ZUS-u.
Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.
Jak wygląda wynagrodzenie B2B? Kalkulator
Ponieważ przy umowie B2B sam opłacasz składaki i podatki, wynagrodzenie za pracę, które dostaniesz (albo które widnieje w ofercie), zawsze będzie w kwocie netto. Dla niektórych jest to lepsze rozwiązanie niż umowa o pracę, bo dostają więcej pieniędzy „na rękę”.
Nie zmienia to jednak faktu, że nie wszystkie pieniądze będą do Twojej dyspozycji — bo, tak jak przeczytałeś w poprzedniej części artykułu, część z nich będziesz musiał wpłacić do ZUS-u i urzędu skarbowego.
Musisz więc samodzielnie policzyć, ile pieniędzy z wynagrodzenia B2B Ci zostanie po rozliczeniu — wiele zależy również od tego, jaką stawkę podatkową i w jakiej formie wybierzesz przy zakładaniu działalności gospodarczej oraz przywilejów podatkowych dla przedsiębiorców (Ulga na start, Mały ZUS itp.)
Na szczęście nie musisz robić tego zupełnie samodzielnie — w sieci znajdziesz bardzo wiele kalkulatorów B2B, dzięki którym łatwo wyliczysz, ile pieniędzy zostanie Ci w kieszeni. Oto kilka przykładów przydatnych narzędzi:
B2B — kalkulator:
Koszty przy B2B to coś, co powinieneś wziąć pod uwagę, jeśli chcesz pracować na samozatrudnieniu. Pamiętaj, żeby rozważyć je przed założeniem jednoosobowej działalności gospodarczej i przyjęciem takiej oferty współpracy!
Zobacz też: Własna działalność gospodarcza w CV, Działalność nierejestrowa w Polsce oraz Rezygnacja z pracy a opieka nad rodzicem - jak wygląda?
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Masz jeszcze jakieś pytania o umowę B2B? Koniecznie zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie Ci odpowiem i pomogę.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.
Oceń ten artykuł:
B2b
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV LiveCareerPodobne artykuły
PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) — czy warto? Rezygnacja
Dowiedz się, na czym polegają PPK i czy warto przystąpić do Pracowniczych Planów Kapitałowych. Przeczytaj o zasadach programu i poznaj opinie na jego temat.
Emerytury stażowe 2025: od kiedy, ZUS, ważne informacje
Dowiedz się, na czym polega projekt ustawy Solidarności o emeryturach stażowych, od kiedy (i czy w ogóle) wejdzie w życie.
Podanie o podwyżkę wynagrodzenia — przykłady i wzór
Dowiedz się, jak napisać podanie o podwyżkę wynagrodzenia. Zobacz wzór wniosku i przykłady argumentów, które pomogą Ci przekonać pracodawcę.
Piszą o nas: