1. Resignation letter sample — wzór listu po polsku i po angielsku

Resignation letter sample — wzór listu po polsku i po angielsku

Żaneta Spadło
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Resignation letter (z ang. list rezygnacyjny) to formalny dokument, w którym informujesz przełożonego o zamiarze odejścia z pracy.

Odpowiednio napisany list rezygnacyjny nie tylko sprawi, że cały proces rezygnowania z pracy przebiegnie bez większych problemów, ale też umożliwi Ci zdobycie dobrych referencji oraz ewentualny powrót do firmy w przyszłości. Wystarczy, że napiszesz list w uprzejmy, profesjonalny i niewymuszony sposób.

W tym artykule pokażę Ci dwa wzory resignation letter (po polsku i po angielsku). Podpowiem Ci też, o czym warto pamiętać, pisząc własny list rezygnacyjny.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

Resignation letter — wzór po polsku

Miejscowość, data

Twoje imię i nazwisko

Numer telefonu

Adres e-mail

 

Imię i nazwisko przełożonego

Stanowisko przełożonego

Nazwa firmy

Adres firmy

 

Szanowna Pani,

uprzejmie proszę o przyjęcie niniejszego listu jako oficjalnej rezygnacji ze stanowiska [nazwa stanowiska] w firmie [nazwa firmy]. Zgodnie z umową zawartą w dniu [data zawarcia umowy] między mną a [pełne dane identyfikacyjne firmy: nazwa, adres, numer NIP/REGON] przysługuje mi [długość okresu wypowiedzenia] okres wypowiedzenia, co oznacza, że moim ostatnim dniem pracy będzie [data].

 

Praca na stanowisku [nazwa stanowiska] pozwoliła mi zdobyć szeroką wiedzę i umiejętności, które są dla mnie bardzo cenne. Jestem też wdzięczny za wsparcie, jakiego udzieliła mi Pani w trakcie ostatnich [liczba lat] lat pracy. Życzę wielu sukcesów zarówno Pani, jak i firmie [nazwa firmy].

 

W ciągu najbliższego miesiąca postaram się zrobić wszystko, co w mojej mocy, aby ukończyć rozpoczęte projekty. Jeśli ma Pani takie życzenie, z przyjemnością wdrożę też innych pracowników w obowiązki na stanowisku [nazwa stanowiska].

 

Z wyrazami szacunku

Twoje imię i nazwisko

Już wiesz, jak wygląda resignation letter po polsku. Teraz pokażę Ci krok po kroku, jak go napisać, by pozostać w dobrych stosunkach z dotychczasowym pracodawcą.

A jeśli chcesz inaczej sformułować swój dokument, sprawdź, jak napisać podanie o rozwiązanie umowy o pracę.

1. Resignation letter zacznij od danych kontaktowych

Resignation letter to dokument oficjalny, którego budowa przypomina list motywacyjny lub tradycyjny życiorys. Dlatego — mimo że Ty i Twój przełożony znacie się od dłuższego czasu — na górze listu wpisz nazwę miejscowości i datę, a niżej swoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres e-mail.

W liście rezygnacyjnym wymień tylko niezbędne dane osobowe i kontaktowe. Podobnie jak w CV, podawanie stanu cywilnego, daty urodzenia czy adresu zamieszkania jest w resignation letter zbędne.

W kolejnym wierszu listu rezygnacyjnego z pracy umieść imię i nazwisko oraz dane kontaktowe Twojego przełożonego (lub innej osoby, jeśli wysyłasz list do kilku działów). W ten sposób nie tylko okażesz pracodawcy szacunek, ale też unikniesz formalnych nieporozumień.

Zobacz poprawny wzór danych osobowych i kontaktowych w resignation letter.

Resignation letter sample — wzór danych kontaktowych

Miejscowość, data

Twoje imię i nazwisko

Numer telefonu

Adres e-mail

Imię i nazwisko przełożonego

Stanowisko przełożonego

Nazwa firmy

Adres firmy

2. W resignation letter wskaż datę odejścia z firmy

Twój resignation letter, podobnie jak list motywacyjny, powinien być krótki — nie chodzi o to, by tłumaczyć się ze swojej decyzji, ale by poinformować o niej szefa w jasny i zrozumiały sposób. Dlatego już na początku listu napisz, że rezygnujesz z pracy, podając nazwę dotychczasowego stanowiska.

W liście rezygnacyjnym wskaż również datę odejścia z firmy. Szczegółowe informacje na temat przysługującego Ci okresu wypowiedzenia znajdziesz w Kodeksie Pracy (zwykle jest to 1 miesiąc w przypadku umowy o pracę) lub w treści swojej umowy.

Jeśli jednak masz niewykorzystany urlop lub pracujesz nad ważnym firmowym projektem, list rezygnacyjny możesz wysłać nawet 2 miesiące przed planowanym odejściem. Twój przełożony z pewnością doceni ten gest i uwzględni go np. w referencjach dla pracownika, które będziesz mógł dołączyć do CV. 

Zobacz, jak wskazać datę odejścia z firmy w resignation letter:

Resignation letter sample — wzór wstępu

Szanowna Pani,

uprzejmie proszę o przyjęcie niniejszego listu jako oficjalnej rezygnacji ze stanowiska [nazwa stanowiska] w firmie [nazwa firmy]. Zgodnie z umową zawartą w dniu [data zawarcia umowy] między mną a [pełne dane identyfikacyjne firmy: nazwa, adres, numer NIP/REGON] przysługuje mi [długość okresu wypowiedzenia] okres wypowiedzenia, co oznacza, że moim ostatnim dniem pracy będzie [data].

3. W resignation letter podziękuj przełożonemu za współpracę

Podziękowanie za współpracę to kolejny istotny element profesjonalnego listu rezygnacyjnego. Docenienie okazanego wsparcia i życzenie sukcesów zawodowych to bardzo miły gest, który pozwoli Ci pozostać w dobrych stosunkach z obecnym przełożonym. W końcu nigdy nie wiesz, kiedy Wasze drogi znów się skrzyżują.

To również doskonały trening umiejętności interpersonalnych, które przydadzą Ci się niemal na każdym nowym stanowisku. Jak bowiem wynika z raportu sporządzonego na podstawie analizy Kwestionariusza Stresu Zawodowego, kontakt z przełożonym to w pracy jeden z najbardziej stresujących czynników. 

W tym miejscu resignation letter możesz również wyjaśnić powód swojej decyzji. Dobrym wytłumaczeniem jest np. znalezienie pracy zgodnej z Twoimi celami zawodowymi, chęć dokończenia przerwanej nauki lub trudna sytuacja rodzinna. W ten sposób ułatwisz sobie ewentualny powrót do firmy.

Zobacz wzór rozwinięcia profesjonalnego listu rezygnacyjnego z pracy:

Resignation letter sample — wzór rozwinięcia

Praca na stanowisku [nazwa stanowiska] pozwoliła mi zdobyć szeroką wiedzę i umiejętności, które są dla mnie bardzo cenne. Jestem też wdzięczny za wsparcie, jakiego udzieliła mi Pani w trakcie ostatnich [liczba lat] lat pracy. Życzę wielu sukcesów zarówno Pani, jak i firmie [nazwa firmy].

4. W resignation letter okaż chęć pomocy firmie

Odejście kogoś z pracy zazwyczaj skutkuje koniecznością przejęcia nowych obowiązków przez jego dotychczasowych współpracowników. Dlatego w ostatnim akapicie listu rezygnacyjnego w dobrym tonie będzie przedstawienie krótkiego planu działania na najbliższe tygodnie.

W resignation letter możesz zaproponować wdrożenie innych w Twoje dotychczasowe obowiązki i obiecać ukończenie ważnego projektu. A jeśli nie wiesz, co mógłbyś zrobić, po prostu wyraź chęć ewentualnej pomocy. Pamiętaj, że klasę pracownika poznaje się m.in. po jego zachowaniu w okresie wypowiedzenia.

Zobacz przykład dobrego zakończenia listu rezygnacyjnego:

Resignation letter sample — wzór zakończenia

W ciągu najbliższego miesiąca postaram się zrobić wszystko, co w mojej mocy, aby ukończyć rozpoczęte projekty. Jeśli ma Pani takie życzenie, z przyjemnością wdrożę też innych pracowników w obowiązki na stanowisku [nazwa stanowiska].

5. Jak napisać resignation letter po angielsku?

Jeśli piszesz resignation letter po angielsku (znany też jako letter of resignation), możesz pokusić się o nieco mniej formalny język niż w polskim odpowiedniku listu — np. zachęcić przełożonego i współpracowników do pozostania w kontakcie z Tobą.

Zanim wyślesz przełożonemu Twój resignation letter, koniecznie sprawdź go pod kątem ewentualnych błędów. Pomocne frazy znajdziesz w naszym tekście o liście motywacyjnym po angielsku (ze zwrotami, które Ci się przydadza).

Zobacz poprawny wzór resignation letter po angielsku:

Resignation letter — wzór po angielsku

Miejscowość, data

Twoje imię i nazwisko

Numer telefonu

Adres e-mail

Imię i nazwisko przełożonego

Stanowisko przełożonego

Nazwa firmy

Adres firmy

 

Dear [nazwisko przełożonego],

Please accept this letter asformal notification that I am resigning from my position as [nazwa stanowiska] in [nazwa firmy]. According to contract concludet on [data zawarcia umowy] between [Twoje imię i nazwisko oraz adres] and [pełne dane identyfikacyjne firmy: nazwa, adres, numer NIP/REGON] my notice period is [długość okresu wypowiedzenia], so my last day will be [data].

 

It has been a pleasure working with you and the entire team for the last 10 years. In my time here, I have grown professionally and made life-long friends. I’ve enjoyed working for you, and appreciate the support given during my time at the company. 

 

Before I leave, I will ensure that all my projects are completed as far as possible, and I am happy to assist in any way to ensure a smooth handover to my replacement.

 

Please let me know anything I can do to ensure a smooth transition. I wish you and the company the very best going forward.

 

Sincerely,

[Twoje imię i nazwisko]

6. Czego nie pisać w liście rezygnacyjnym?

Chcesz pozostawić po sobie dobre wrażenie? Nie wszystkie informacje warto umieszczać w liście rezygnacyjnym z pracy.

Przede wszystkim unikaj negatywnych opinii (np. w odniesieniu do szefa, współpracowników czy kultury organizacyjnej firmy) — nawet jeśli jest to zgodne z prawdą, to z pewnością nie pomoże Twojej karierze. W zamian za to podziękuj za współpracę, umiejętności i przekazaną wiedzę. 

W swoim resignation letter nie podawaj też nazwy nowego pracodawcy, nie chwal się nową pensją lub obowiązkami. Taki sposób komunikacji może wskazywać na brak szacunku i być negatywnie odebrany przez przełożonego. Pamiętaj też o używaniu zwrotów grzecznościowych typowych dla listu.

A żeby zostawić po sobie dobre wrażenie, ostatniego dnia w biurze napisz do współpracowników maila z podziękowaniem za współpracę przed odejściem z pracy.

Masz dodatkowe pytania na temat pisanie listu rezygnacyjnego z pracy? Zadaj mi je w komentarzu na forum poniżej, a ja spróbuję Ci pomóc!

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Resignation letter

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (2 oceny)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV LiveCareer
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: