Stwórz profesjonalne CV teraz!
Technika Pomodoro - metoda na koncentrację [zasady + timer]
Piszą o nas:
Technika Pomodoro (oryg. pomodoro technique) to popularna metoda zarządzania czasem, którą opracował Włoch Francesco Cirillo w latach 80. Jej celem jest maksymalizacja koncentracji, a w efekcie — skuteczna organizacja czasu pracy i nauki.
Metoda Pomodoro postuluje podział pracy na krótkie, 25-minutowe odcinki, po których następuje 5 minut przerwy. Nazwa techniki pochodzi od kuchennego minutnika w kształcie pomidora (wł. pomodoro), którego Cirillo użył w swoich pierwszych eksperymentach.
W tym artykule poznasz zalety techniki Pomodoro i dowiesz się, jaką ją stosować, by osiągnąć najlepsze rezultaty. Pokażę Ci też darmowe timery Pomodoro i inne narzędzia, dzięki którym pozbędziesz się ciągłego poczucia marnowania czasu.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Czy technika Pomodoro jest skuteczna?
Dla większości z nas czas jest wrogiem. Stres wywołany „tykającym zegarem” prowadzi do nieefektywnych zachowań i ciągłego odwlekania zadań (tzw. prokrastynacji). A to sprawia, że jesteśmy mało produktywni — żeby wyrobić się przed deadlinem, pracujemy więcej i dłużej, a ciągły stres obniża jakość naszego życia.
Natomiast w technice Pomodoro czas staje się Twoim sojusznikiem w osiąganiu celów i ciągłym doskonaleniu procesu pracy i nauki. Metoda opiera się na założeniu, że częste pauzy poprawiają mobilność psychiczną. W ten sposób łatwiej unikniesz przemęczenia i łatwiej będzie Ci się skoncentrować.
Swoje doświadczenia w zarządzaniu czasem za pomocą metody Pomodoro opisała m.in. Sue Shellenbarger na łamach „The Wallstreet Journal”:
Chociaż początkowo ta metoda wydawała mi się śmieszna, jej prostota jest złudna. Praca z moim „tykającym pomidorem” uświadomiła mi, że ciągle sobie przerywam. Użytkownicy metody są proszeni o umieszczenie apostrofu nad „X” w dzienniku za każdym razem, gdy kusi ich, by złamać zasady Pomodoro. Ja miałam nie mniej niż osiem apostrofów nad jednym „X” — oznaczające impulsy, począwszy od przeczytania e-maili, przez zamówienie kasety z tonerem, aż po wyjście na zewnątrz, by sprawdzić, czy w moim samochodzie przebiła się opona (...).
A to inne zalety techniki Pomodoro:
- wyeliminowanie „rozpraszaczy”
- lepsze wyniki w pracy i nauce
- poprawa koncentracji, nauka bycia „tu i teraz”
- przywrócenie work-life balance
- uniknięcie wypalenia zawodowego
- jest łatwa do wdrożenia
- nie wymaga nakładów finansowych.
Oczywiście, metoda Pomodoro ma też wady. Przede wszystkim ciągłe przerwy same w sobie mogą być „rozpraszaczem”, szczególnie przy pracy koncepcyjnej. Jednak w większości dyscyplin regularne pauzy będą raczej pomocą niż przeszkodą.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
2. Technika Pomodoro krok po kroku
Metoda Pomodoro jest bardzo prosta w użyciu. Wystarczy, że będziesz przestrzegać poniższych wskazówek.
- Na początku przygotuj czasomierz. Może to być timer w telefonie, aplikacja Pomodoro, zegarek albo zwykły budzik.
- Stwórz listę rzeczy do wykonania. Twórca metody zalecał użycie zwykłej kartki i ołówka, ale równie dobrze możesz to zrobić w formie elektronicznej. Powinna to być albo seria krótkich zadań (np. napisanie maila do przełożonego, rozmowa telefoniczna z klientem itd.), albo jedno duże zadanie podzielone na części (np. przeczytanie pierwszego rozdziału książki, napisanie pierwszej części wstępu do pracy magisterskiej itd.).
- Ustaw czasomierz dokładnie na 25 minut. Włącz go i wykonaj pierwszą zaplanowaną czynność. Jeśli nie uda Ci się jej ukończyć, podziel ją na jeszcze mniejsze odcinki i dopisz do listy w formie osobnego punktu. Ukończone zadania każdorazowo „odhaczaj” z listy — dzięki temu poczujesz satysfakcję i większą motywację do dalszej pracy.
- Gdy po 25 minutach usłyszysz dzwonek czasomierza, przerwij pracę i zrób sobie 5 minut przerwy. W tym czasie nie rób nic związanego z pracą. Możesz np. pospacerować, wyjść na balkon, zrobić sobie herbatę albo wykonać kilka ćwiczeń rozciągających.
- Po przerwie zajmij się kolejnym zadaniem z listy. Po czterech 25-minutowych odcinkach zrób sobie dłuższą, 15- lub 30-minutową przerwę (możesz w tym czasie zjeść obiad, pójść na spacer albo porozmawiać z kolegami z pracy). Dzięki temu Twój organizm zregeneruje się przed serią kolejnych pomodoros.
- Po przerwie „wyzeruj” listę i wróć do punktu trzeciego.
W technice Pomodoro kluczem do sukcesu jest dobre oszacowanie czasu pracy oraz każdorazowa gratyfikacja w postaci ukończonego zadania. Dlatego pamiętaj, że żadna z zaplanowanych czynności nie powinna Ci zająć więcej niż 25 minut (dłuższe i bardziej skomplikowane zadania musisz więc podzielić na krótsze odcinki).
Timer Pomorodo — programy, timery
Jeśli nie chcesz korzystać z tradycyjnego budzika, wypróbuj jeden z darmowych timerów Pomodoro:
- czasonline.pl
- pomofocus.io
- tomato-timer.com
- pomodor.app
- focusboosterapp.com
- pomodoneapp.com (bardziej rozbudowane narzędzie, które możesz połączyć m.in. z Trello i Jirą).
3. O czym jeszcze pamiętać, stosując technikę Pomodoro?
Przede wszystkim na czas pracy zrezygnuj z rzeczy, które mogą Cię rozpraszać.
Zacznij od wyciszenia dźwięku i wibracji w telefonie. Wyłącz powiadomienia z aplikacji (skrzynka mailowa, Facebook, Messenger itd.) i ustal z domownikami albo współpracownikami czas, w którym nie powinni Ci przeszkadzać. Francesco Cirillo zwraca uwagę, że sprawy pilne, które wymagają natychmiastowej odpowiedzi, zdarzają się bardzo rzadko — zwykle każda wiadomość może poczekać do godziny lub dwóch na odczytanie.
Poza tym daj sobie czas na utrwalenie nowych zachowań. Pozbycie się starych nawyków i wypracowanie nowych zajmuje zwykle sporo czasu — jeśli do tej pory byłeś przyzwyczajony, że natychmiast odbierasz telefon albo odpisujesz na maila, to prawdopodobnie na początku Pomodoro będziesz się czuł nieswojo.
Pamiętaj też, że możesz dostosowywać metodę Pomodoro do własnych potrzeb i możliwości. Jeśli lepiej pracuje Ci się w dłuższych blokach czasowych (np. przez godzinę), a potem chcesz mieć 20 minut przerwy — to w porządku! Najważniejsze, żebyś wypracował sobie technikę, która pozwoli Ci być maksymalnie produktywnym.
Przeczytaj również: Jak zacząć medytować?, Motywowanie pracowników oraz Crowdsourcing: co to?
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Czy korzystałeś już z techniki Pomodoro? A może masz inne sprawdzone metody zarządzania czasem? Podziel się swoją opinią w komentarzu.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Technika pomodoro
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV LiveCareerPodobne artykuły
Jak napisać CV: wzór do pracy i omówienie CV w 2025
Zobacz, jak napisać CV do pracy, żeby zwrócić uwagę rekruterów. W artykule znajdziesz wzór CV na 2025 i przykłady dobrze napisanych CV dla różnych zawodów.
Umiejętności w CV: jakie warto wpisać? Lista 15 przykładów
Stwórz efektowną listę umiejętności w CV. Sprawdź, które z nich są cenne dla pracodawców i jak je wpisać w CV.
CV po angielsku: zwroty do każdej sekcji, tłumaczenia i rady
Poznaj przydatne zwroty do CV po angielsku i ich tłumaczenia na język polski. Zobacz, jak używać zwrotów w profesjonalnym curriculum vitae po angielsku.
Piszą o nas: