Co wpisać w CV? Umiejętności, które warto podać w CV
Nie wiesz, co wpisać w CV? Z tego artykułu dowiesz się, co wpisujemy w CV w umiejętnościach, zainteresowaniach i innych sekcjach, żeby zdobyć wymarzoną pracę.
Piszą o nas:
Żeby dostać pracę, prawdopodobnie będziesz musiał pokonać wielu konkurentów. W tym celu najpierw trzeba stworzyć profesjonalne, atrakcyjne i skuteczne CV. To właśnie ten dokument jest Twoją pierwszą wizytówką i to od jego jakości zależy, czy zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną.
Ale skąd masz wiedzieć, które informacje w CV warto wyróżnić? Kim są Twoi konkurenci? Czy pracodawca uzna, że jesteś odpowiednio doświadczonym kandydatem? Jak oceni Twoje umiejętności: poniżej czy powyżej średniej?
Aby się tego dowiedzieć, uważnie przeanalizowaliśmy 749 000 prawdziwych życiorysów zawodowych do pracy. Uwzględniliśmy dokumenty, które użytkownicy LiveCareer w Polsce stworzyli w ciągu ostatniego roku.
Oto wyniki naszej analizy wraz z komentarzem.
No dobrze — zatem jak wygląda typowe polskie CV?
Trudno to jednoznacznie stwierdzić. Faktem jest, że życiorysy poszczególnych osób zawsze będą się od siebie różnić — m.in. z uwagi na ich wiek, długość doświadczenia zawodowego, branżę i zawód. Np. badanie opublikowane w „Journal of Career Development” w 2005 roku wskazuje, że różne dyscypliny wymagają od kandydatów innego sposobu przedstawiania informacji w CV.
Mimo to podjęliśmy wysiłek, by sprawdzić i uśrednić parametry wspólne wszystkim kandydatom, którzy przez rok korzystali z naszego kreatora CV. Wzięliśmy pod uwagę:
Oto wyniki.
Według monografii „Rynek pracy w Polsce — szanse i zagrożenia” na jedną ofertę pracy w naszym kraju aplikuje średnio 90 osób. A według innych badań wstępna weryfikacja CV zajmuje rekruterom od 30 sekund do 3 minut.
Nic dziwnego, że kartą przetargową kandydatów w wyścigu o pracę często jest bogate doświadczenie zawodowe. A czy Polacy mają się czym pochwalić?
Zdecydowanie tak. Średnia długość doświadczenia zawodowego w CV naszych użytkowników to 7 lat i 9 miesięcy.
Ponadto przeciętny polski życiorys uwzględnia jedno (27%) lub dwa (21%) miejsca pracy — co oznacza, że jesteśmy lojalnymi pracownikami. W 17% CV, które poddaliśmy analizie, znalazło się trzech, w 12% CV — czterech, a w 8% CV — pięciu pracodawców. Jedynie 15% dokumentów zawiera listę sześciu lub więcej miejsc pracy.
W typowym polskim CV znajduje się jedna ukończona szkoła oraz tytuł technika lub magistra. Skąd to wiemy?
Z naszych danych wynika, że 17% użytkowników LiveCareer Polska posiada tytuł technika, 14% — tytuł magistra, a 10% — licencjat. Około 5% poszukujących pracy deklaruje wykształcenie średnie. Tylko 3% kandydatów wpisało do CV wykształcenie zawodowe, a kolejne 3% — studia podyplomowe.
Poza tym blisko połowę CV (49%) w naszym kreatorze stworzyły osoby, które etap nauki mają już za sobą. Kolejne 30% dokumentów napisali uczniowie lub studenci (należy jednak uwzględnić fakt, że co piąty badany przez nas życiorys nie zawierał informacji, czy nauka kandydata dobiegła końca).
Przeciętne CV do pracy w Polsce zawiera 8 lub 9 umiejętności zawodowych.
Mowa tutaj o średniej wartości. To oznacza, że część kandydatów wpisuje do CV mniej, a część — nieco więcej kwalifikacji.
Oto 8 najpopularniejszych umiejętności w CV naszych użytkowników:
Ponad 80% użytkowników LiveCareer nie wpisuje do CV kursów i certyfikatów. Zaś te, które są uwzględniane, na ogół dotyczą popularnych umiejętności. Przykład?
Około 12% CV, w których uwzględniono szkolenia i kursy, zawiera w tej rubryce informację o prawie jazdy, a 5% — o certyfikacie Cambridge English (FCE, CAE lub CPE).
Jednak warto pamiętać, że większość naszych użytkowników uwzględniło te informacje na liście swoich kwalifikacji, a nie w sekcji „Kursy i certyfikaty”. Dlatego też liczba osób, które faktycznie deklarują te kompetencje w CV, jest znacznie wyższa.
Przeciętny kandydat do pracy w Polsce zna język angielski.
Jak wynika z naszej analizy, 53% użytkowników LiveCareer wpisało tę umiejętność do CV. W tej grupie uwzględniliśmy zarówno osoby, które mówią biegle po angielsku, jak i te, które opanowały ten język w znacznie mniejszym stopniu.
Teoretycznie 53% użytkowników to spora grupa. Jednakże według raportu OECD aż 69% ofert pracy w polskim internecie wskazuje, że pracodawcy oczekują od kandydatów biegłości w tym języku (dla porównania, we Włoszech jest to tylko 28%).
Polacy o wiele rzadziej wpisują do CV znajomość języka niemieckiego (14%) lub rosyjskiego (8%). Jeszcze mniejszą popularnością cieszy się język francuski (3%) i hiszpański (2%).
Z naszych danych wynika, że typowe polskie CV zawiera średnio 430 słów.
Dodajmy, że jedna strona CV w kreatorze LiveCareer — w zależności od wybranego szablonu oraz wielkości czcionki — mieści średnio od 300 do 500 słów. Możemy więc założyć, że przeciętne CV w Polsce ma jedną lub półtorej strony.
Zdecydowana większość dokumentów mieści się na jednej stronie A4 — bo 35% życiorysów zawodowych z naszego kreatora zawiera od 100 do 300 wyrazów, a 18% od 301 do 400 wyrazów. Kolejne 21% CV ma od 401 do 700 słów i prawdopodobnie są to dokumenty dwustronicowe.
Co ciekawe, średnia długość życiorysów pisanych w pozostałych kreatorach LiveCareer (czyli w językach innych niż polski) wygląda zgoła inaczej. Najbardziej zwięźle piszą Niemcy (średnio 371 słów) i Brazylijczycy (398). Z kolei znacznie dłuższe są CV w językach: francuskim (475), hiszpańskim (537), włoskim (627) i angielskim (629).
Średni czas pisania CV w Polsce to 31 minut i 8 sekund.
Co ciekawe, Polacy potrzebują więcej czasu na napisanie CV niż pozostałe grupy. Przykładowo, Włosi przeznaczają na tę czynność średnio 28 minut i 20 sekund, Brytyjczycy — 26 minut, a Brazylijczycy — nieco ponad 24 minuty.
Przeciętny kandydat do pracy w Polsce nie załącza listu motywacyjnego do CV. Ten krok do zdobycia wymarzonej pracy pomija aż 94,5% naszych użytkowników.
Co prawda, nasze dane wskazują, że ponad 11% osób, które korzystały z kreatora LiveCareer.pl, rozpoczyna pisanie listu motywacyjnego. Jednak finalnie na swój komputer pobiera go zaledwie 5,5% badanych.
Oto typowe polskie CV, które przygotowaliśmy na podstawie zebranych danych.
Jan Nowak
Przedstawiciel handlowy
jan.nowak@xyzmail.com
Tel.: +48 123 456 789
Podsumowanie zawodowe
Komunikatywny, samodzielny i świetnie zorganizowany przedstawiciel handlowy z 8-letnim doświadczeniem w sprzedaży bezpośredniej. Dobrze znam rynek ubezpieczeniowy i mam dar przekonywania — w I kwartale 2023 r. pozyskałem 400 nowych klientów. Mówię też biegle po angielsku, dzięki czemu będę mógł rozmawiać z klientami z zagranicy.
Doświadczenie
02.2017–obecnie KAI Ubezpieczenia Sp. z o. o.
Stanowisko: Przedstawiciel handlowy
Obowiązki:
Osiągnięcia:
Umiejętności
Wykształcenie
2013–2017 Technikum Handlowe w Gdańsku
Uzyskany tytuł: technik handlowiec
Zainteresowania
Interesują mnie techniki perswazji i sztuka negocjacji — w wolnej chwili chętnie poszerzam swoją wiedzę na ten temat. Lubię też grać w piłkę nożną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez (nazwa firmy) w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.
Oto najważniejsze wnioski z naszej analizy:
A jak wygląda Twoje CV? Czy zgadzasz się z wnioskami przedstawionymi w raporcie? Napisz komentarz pod artykułem — z przyjemnością poznam Twój punkt widzenia.
Badanie opiera się na analizie 749 000 prawdziwych życiorysów zawodowych, które zostały stworzone przez użytkowników kreatora CV LiveCareer.pl — reprezentatywnej grupy kobiet i mężczyzn w różnym wieku i na różnych etapach kariery zawodowej. Analizowane dokumenty powstawały od 30 października 2023 roku do 1 listopada 2024 roku.
Chcesz pomóc innym osobom w znalezieniu wymarzonej pracy? Podziel się wynikami naszego badania na swojej stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Możesz to zrobić również w celach komercyjnych — całkowicie za darmo. Prosimy jedynie o podanie źródła informacji w formie linku lub wzmianki.
LiveCareer to miejsce, w którym dowiesz się wszystkiego o pisaniu CV oraz listów motywacyjnych, a także znajdziesz nowoczesne szablony CV. Setki tysięcy kandydatów stworzyły w naszym kreatorze CV dokumenty aplikacyjne, które pomogły im zdobyć wymarzone stanowiska.
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Przecietny kandydat do pracy badanie
Średnia:
Nie wiesz, co wpisać w CV? Z tego artykułu dowiesz się, co wpisujemy w CV w umiejętnościach, zainteresowaniach i innych sekcjach, żeby zdobyć wymarzoną pracę.
Zobacz przykład ogólnego podania o pracę i dowiedz się, jak napisać taki dokument, gdy firma, w której chciałbyś pracować, obecnie nie prowadzi rekrutacji.
Zobacz, kiedy warto rozważyć zmianę pracy i ile urlopu przysługuje Ci u nowego pracodawcy. Dowiedz się, jak zmienić pracę szybko i bez dodatkowego stresu.
Piszą o nas: