Stwórz profesjonalne CV teraz!
Multimedialne CV - kiedy i jak zrobić? Porady eksperta
Piszą o nas:
Multimedialne CV — na przykład w formie video lub prezentacji — to ciekawy sposób na wyróżnienie się spośród innych kandydatów. Jednak w tych sprawach granica między kreatywnością a przesadą jest bardzo cienka. I jeśli ją przekroczysz, nie tylko zmarnujesz sporo czasu, ale też stracisz kolejną szansę na dostanie pracy.
Dlatego w tym artykule wyjaśnię Ci, kiedy warto przygotować CV multimedialne oraz jak to zrobić, żeby zaimponować rekruterom.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Czy multimedialne CV to dobry pomysł?
Na pierwszy rzut oka przygotowanie multimedialnego CV rzeczywiście ma sens. W ten sposób możesz pokazać swoją pomysłowość, zaangażowanie, motywację do pracy i umiejętności techniczne, a przede wszystkim — wyróżnić się z tłumu.
Czasami na jedno stanowisko aplikuje ponad 200 osób, a większość kandydatów wysyła nudne, podobne do siebie życiorysy. Wtedy dobrze przygotowana prezentacja lub video CV mogą rozbudzić ciekawość rekrutera i sprawić, że to właśnie Ty zostaniesz zapamiętany.
Poza tym w niektórych zawodach liczą się takie cechy i umiejętności, które trudno udowodnić na papierze — np. miła aparycja, dobra dykcja, odpowiednia barwa głosu, umiejętność gry na instrumencie, taniec czy biegła znajomość języka obcego. Tak jest m.in. w pracy stewardessy, modelki, aktora, muzyka, tancerza, sportowca czy lektora audiobooków. Jeśli aplikujesz do takiej pracy, dobra autoprezentacja w formie video może okazać się kluczem do sukcesu.
Inaczej jest w przypadku pracy w korporacji. Mimo że znane są historie zatrudnienia osób, które przygotowały naprawdę kreatywne CV — np. w butelce, na billboardzie, w teczce „szpiegowskiej” czy w formie gry na konsole — to w większości przypadków na jedną aplikację rekruterzy przeznaczają tylko kilka sekund, a dobre CV multimedialne powinno trwać około minuty.
Dlatego to, co być może sprawdzi się podczas aplikowania do pracy w Google lub wytwórni Walta Disneya, może okazać się klapą w przypadku stanowisk biurowych w zwyczajnych, mniej prestiżowych firmach. A w niektórych zawodach może wręcz wyglądać śmiesznie (np. gdy wysyłasz CV księgowej, CV lekarza lub CV prawnika).
W takim wypadku lepiej zrezygnować z CV multimedialnego na rzecz zwyczajnego życiorysu wysłanego mailem.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
2. Jak zrobić multimedialne CV?
Zatem zdecydowałeś się przygotować profesjonalne multimedialne CV. Jak to zrobić dobrze?
Przede wszystkim — zadbaj o wysoką jakość techniczną prezentacji.
Jeśli nagrywasz CV w formie wideo, zainwestuj w dobrą kamerę lub smartfon (aby nagrywać w jakości HD) oraz profesjonalny mikrofon — po to, żeby w tle nie było słychać szumów, trzasków i charakterystycznego „cmokania”.
Ważne jest również dobre i równomierne oświetlenie, które daje wrażenie nagrywania przy dziennym świetle. Tutaj najlepiej sprawdzą się specjalne lampy do robienia zdjęć lub nagrywania, z których korzystają m.in. youtuberzy.
Po drugie, napisz scenariusz i kilka razy przećwicz wszystkie kwestie przed lustrem. Zwróć uwagę na swoją mimikę, tempo mówienia, barwę głosu oraz wyraźne wyartykułowanie wszystkich kwestii. Żeby brzmieć profesjonalnie, obniżaj ton głosu na końcu każdego zdania — tak jak robią to dziennikarze radiowi i profesjonalni lektorzy.
I wreszcie po trzecie — zadbaj o stronę wizualną CV multimedialnego. Twoim sprzymierzeńcem będą delikatny makijaż, dobrze ułożona fryzura i odpowiedni strój — np. taki jak na rozmowę kwalifikacyjną. Ważne jest również odpowiednie kadrowanie i tło, na którym nagrywasz — te elementy powinny więc być przemyślane i dopasowane do scenariusza.
Nieco prostsze jest przygotowanie CV w formie prezentacji multimedialnej. Jeżeli się na nie zdecydujesz, dobrze przemyśl liczbę slajdów oraz ilość tekstu na każdym z nich — nie powinno go być za dużo. Używaj profesjonalnych i czytelnych czcionek, a na końcu popraw ewentualne błędy ortograficzne i literówki. Możesz też pobawić się rozmieszczeniem elementów na slajdach, zdjęciami i efektami specjalnymi — uważaj tylko, żeby nie przesadzić.
A jeśli chcesz mieć pewność, że rekruter wyświetli gotową prezentację na dowolnym urządzeniu, możesz ją zapisać i wysłać do pracodawcy w formacie PDF (Microsoft PowerPoint i inne podobne programy dają taką możliwość).
I na koniec — pamiętaj, że kluczowa jest nie tylko forma, ale i treść Twojego CV. Każda aplikacja powinna być dopasowana do wymagań zawartych w ofercie pracy — bo żaden profesjonalny film czy prezentacja nie zastąpią realnych kompetencji zawodowych.
Jednak video CV lub prezentacja multimedialna to także świetna okazja, by pokazać, że pasujesz do kultury organizacyjnej firmy i podzielasz jej kluczowe wartości. Jeśli dobrze to rozegrasz, Twoje multimedialne CV z powodzeniem zastąpi nie tylko tradycyjny życiorys, ale też list motywacyjny.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Chcesz stworzyć CV multimedialne i masz więcej pytań? Napisz je w komentarzu na forum poniżej.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Multimedialne cv
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
Jak powinno wyglądać CV i co zawierać? 10 wzorów
Dowiedz się, jak powinno wyglądać CV i co powinno zawierać. Zobacz wzór prawidłowego CV i 10 profesjonalnych szablonów CV. Stwórz CV, które da Ci pracę.
List motywacyjny do pierwszej pracy – jak napisać? Wzór, rady
Zobacz wzór listu motywacyjnego do pierwszej pracy. Dowiedz się, jak go napisać, by pokonać bardziej doświadczonych kandydatów i dostać pracę.
Nagłówek CV: co napisać? Przykłady i wskazówki ekspertów
Sprawdź, czy CV musi mieć nagłówek i co wpisać w tej części życiorysu zawodowego. Zobacz skuteczne przykłady nagłówków do CV.
Piszą o nas: