1. Zasady pisania CV na 2024. Jak spełnić kryteria oceny CV?

Zasady pisania CV na 2024. Jak spełnić kryteria oceny CV?

Żaneta Spadło
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Podczas pisania CV najważniejsze jest kierowanie się określonymi zasadami i spełnienie oczekiwań pracodawcy. Nawet najlepszy kandydat może zostać odrzucony, jeśli popełni jeden z podstawowych błędów lub zapomni o ważnym elemencie życiorysu.

Na szczęście stworzenie skutecznego curriculum vitae nie jest trudne. Wystarczy, że będziesz kierował się zasadami pisania CV, które zebraliśmy w tym artykule. Jeśli będziesz ich przestrzegał, zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną masz w kieszeni.

W kreatorze LiveCareer stworzysz CV, o jakim marzysz. Zobacz 20+ profesjonalnych szablonów CV, wybierz idealny i szybko wypełnij gotowymi treściami, które znajdziesz w narzędziu.

Stwórz CV teraz

Zobacz też wzory CV dla różnych zawodów i branż.

Zasady pisania CV — wzór życiorysu

Maciej Kowalczyk

Specjalista ds. marketingu

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

Podsumowanie i cele zawodowe

Od stycznia 2019 roku pracuję jako młodszy specjalista ds. marketingu w firmie SocialBetter. Na co dzień zajmuję się prowadzeniem profili w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok), przygotowywaniem treści reklam, raportów i prezentacji. Sprawnie obsługuję Excel, Word i PowerPoint. W Państwa firmie chciałbym rozwijać swoje umiejętności obsługi Photoshop.

Umiejętności specjalistyczne

  • prowadzenie profili w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat)
  • pakiet Office (Excel, Word, PowerPoint) — poziom zaawansowany
  • języka angielski — poziom C1
  • Photoshop — poziom podstawowy

Umiejętności miękkie

  • pozytywne nastawienie do pracy i chęć rozwoju
  • komunikatywność i zespołowość
  • kreatywność i łatwość w przyswajaniu nowych metod i rozwiązań

Doświadczenie

01.2019–obecnie SocialBetter

Stanowisko: Młodszy specjalista ds. marketingu

Obowiązki:

  • prowadzenie profilów społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok)
  • przygotowywanie treści marketingowych
  • tworzenie raportów oraz prezentacji
  • udział w przygotowywaniu kampanii reklamowych

Dodatkowe obowiązki:

  • uzupełnianie baz danych

Osiągnięcia:

  • zwiększyłem liczbę followersów firmowego profilu na Instagramie o 70%

Wykształcenie

Rok ukończenia: 2018

Kierunek: Socjologia (licencjackie)

Uniwersytet Warszawski

Zainteresowania

W wolnym czasie czytam książki (w języku angielskim) i uprawiam sport (bieganie oraz piłka nożna).

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

Sprawdź też, jak napisać CV na telefonie.

Już wiesz, jak powinno wyglądać profesjonalne curriculum vitae. Teraz poznasz najważniejsze zasady pisania CV, którymi powinieneś się kierować. Dzięki nim będziesz wiedział krok po kroku, jak napisać CV, które da Ci pracę.

1. Pierwszą zasadą pisania CV jest wpisanie danych

To pierwsza, podstawowa zasada pisania CV — życiorys powineneś zacząć od wpisania danych osobowych i kontaktowych. Wystarczy podanie imienia i nazwiska, swojego zawodu, numeru telefonu, adresu e-mail oraz ewentualnie odnośnika do profilu na LinkedIn.

Pamiętaj, że Twoje dane muszą być w 100% profesjonalne. Dlatego w życiorysie zawodowym unikaj prywatnych adresów e-mail zawierających np. Twój pseudonim. Nie wpisuj do CV także służbowego numeru telefonu, najlepiej wpisać po prostu prywatny numer komórkowy.

Zasady pisania CV — przykład danych osobowych i kontaktowych

Maciej Kowalczyk

Specjalista ds. marketingu

Numer telefonu

Adres e-mail

Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie)

2. Druga zasada pisania CV to dodanie podsumowania zawodowego

To jedna z najważniejszych zasad pisania CV, o której część kandydatów w ogóle nie wie. Aby spełnić kryteria oceny najlepszych pracodawców, na górze curriculum vitae powinno znaleźć się podsumowanie z celem zawodowym. Co to jest?

Jest to krótki opis Twoich najważniejszych kwalifikacji — doświadczenia, kompetencji, osiągnięć czy też wykształcenia. Idealne CV to takie, które spełnia potrzeby pracodawcy, dlatego ten element CV powinien być w pełni dopasowany do oferty pracy (czyli odpowiadać na wymagania w ogłoszeniu).

Zobacz, jak może wyglądać ta sekcja w profesjonalnym CV:

Zasady pisania CV — przykład podsumowania zawodowego

Od stycznia 2019 roku pracuję jako młodszy specjalista ds. marketingu w firmie SocialBetter. Na co dzień zajmuję się prowadzeniem profili w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok), przygotowywaniem treści reklam, raportów i prezentacji. Sprawnie obsługuję Excel, Word i PowerPoint. W Państwa firmie chciałbym rozwijać swoje umiejętności obsługi Photoshop.

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

3. Ważną zasadą pisania CV jest wymienienie kluczowych kompetencji

Na współczesnym rynku pracy pracodawcy zwracają uwagę przede wszystkim na konkretne umiejętności. Dlatego swoje kompetencje powinieneś opisać od razu pod podsumowaniem zawodowym. Życiorys zawodowy, w którym zwracasz uwagę na kompetencje to tzw. CV funkcjonalne.

Pamiętaj, aby w CV nie ograniczać się tylko do specjalistycznych umiejętności. W CV opisz także cechy charakteru i inne kompetencje miękkie, które będą interesujące z punktu widzenia pracodawcy, zwłaszcza gdy piszesz CV bez doświadczenia.

Według CNBC dla pracodawców najważniejsze są kompetencje miękkie i umiejętności interpersonalne, takie jak chęć nauki i zdolność dostosowywania się do nowych warunków, skoncentrowanie na celu, kreatywność oraz innowacyjność, komunikatywność, zdolności przywódcze czy też inteligencja emocjonalna. Jeśli więc je posiadasz, w dobrym CV koniecznie o tym wspomnij!

Zobacz, jak powinno wyglądać CV z profesjonalnym opisem umiejętności:

Zasady pisania CV — przykład opisu umiejętności

Umiejętności specjalistyczne

  • prowadzenie profili w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat)
  • pakiet Office (Excel, Word, PowerPoint) — poziom zaawansowany
  • języka angielski — poziom C1
  • Photoshop — poziom podstawowy

Umiejętności miękkie

  • pozytywne nastawienie do pracy i chęć rozwoju
  • komunikatywność i zespołowość
  • kreatywność i łatwość w przyswajaniu nowych metod i rozwiązań

4. Główną zasadą tworzenia CV jest opisanie doświadczenia zawodowego

Zgodnie z zasadami pisania CV, kolejną sekcją w życiorysie powinno być Twoje doświadczenie zawodowe. To najważniejszy element wzorowego klasycznego CV, dlatego pamiętaj, by być jak najbardziej szczegółowym, tak aby rekruter nie musiał się niczego domyślać.

Jeśli np. jesteś studentem, pamiętaj, że w CV warto także opisać staże, praktyki i wolontariaty. Z ankiety przeprowadzonej przez Deloitte wynika, że aż 82% rekruterów chętniej zaprosi na rozmowę kandydata, który może pochwalić się odbytym wolontariatem.

Zasady pisania CV — przykładowy opis doświadczenia

01.2019–obecnie SocialBetter

Stanowisko: Młodszy specjalista ds. marketingu

Obowiązki:

  • prowadzenie profilów społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok)
  • przygotowywanie treści marketingowych
  • tworzenie raportów oraz prezentacji
  • udział w przygotowywaniu kampanii reklamowych

Dodatkowe obowiązki:

  • uzupełnianie baz danych

Osiągnięcia:

  • zwiększyłem liczbę followersów firmowego profilu na Instagramie o 70%

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

5. Zgodnie z zasadami pisania CV wspomnij o wykształceniu i hobby

To kolejne sekcje, które powinny znaleźć się w Twoim CV. Nie musisz się jednak zbytnio rozpisywać — dla większości pracodawców Twoje wykształcenie i zainteresowania w CV nie są kluczowe. Chyba że w ofercie pracy pojawia się wymóg np. posiadania dyplomu uczelni wyższej w danej dziedzinie.

W nowoczesnym CV wystarczy podać nazwę ostatniej ukończonej szkoły. Chyba że piszesz tradycyjny życiorys wymagany np. w wojsku — wtedy powinieneś wspomnieć o każdej placówce w porządku chronologicznym.

Ta sekcja to również doskonałe miejsce, by opisać w CV odbyte szkolenia i posiadane certyfikaty. Takie dodatkowe kwalifikacje w CV to dla rekrutera informacja, że jesteś ambitnym i aktywnym pracownikiem, który dba o swój rozwój.

Zasady pisania CV — przykładowy opis wykształcenia i zainteresowań

Wykształcenie

Rok ukończenia: 2018

Kierunek: Socjologia (licencjackie)

Uniwersytet Warszawski

Zainteresowania

W wolnym czasie czytam książki (w języku angielskim) i uprawiam sport (bieganie oraz piłka nożna).

6. Ważną zasadą tworzenia CV jest umieszczenie klauzuli

Podczas pisania CV nie możesz także zapomnieć o dodaniu klauzuli ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Jeśli nie umieścisz jej w dokumencie, Twój dokument może zostać od razu odrzucony.

Zasady pisania CV — treść klauzuli

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [nazwa firmy] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

Chcesz szybko dodać klauzulę do CV? Stwórz CV w kreatorze. Narzędzie samo wstawi aktualną wersję formułki do Twojego CV i umieści ją we właściwym miejscu dokumentu.

Stwórz CV terazkreator cv

7. Unikaj najczęstszych błędów i kłamania w CV

Jeśli chcesz zdobyć dobrą pracę, Twoje CV powinno być perfekcyjne. Dlatego w curriculum vitae musisz unikać popularnych błędów, takich jak literówki w danych osobowych, nieczytelna czcionka w CV, brak słów kluczowych czy też pisanie wielostronicowego życiorysu.

Podstawową zasadą pisania CV, którą powinieneś się kierować, jest wpisywanie do życiorysu informacji zgodnych z prawdą. Rekruterzy zazwyczaj z łatwością weryfikują kłamstwa w CV, zadając odpowiednie pytania rekrutacyjne.

8. Dodaj do CV profesjonalne zdjęcie

Fotografia w CV nie jest obowiązkiem, więc spokojnie możesz wybrać wzór CV bez zdjęcia. Jednak dzięki niemu możesz przyciągnąć wzrok rekrutera i ułatwić mu zapamiętanie Cię. Zdjęcie musi być jednak profesjonalne.

Unikaj selfie czy też fotografii z wakacji lub imprez. Zdjęcie do CV najlepiej wykonać u profesjonalnego fotografa.

Oczywiście, możesz także wybrać CV wzór do wypełnienia bez zdjęcia. Nie jest to błąd. Co więcej, w niektórych krajach (np. w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii) rekruterzy już na wstępie odrzucają CV z fotografią. W ten sposób bronią się przed oskarżeniami o dyskryminację. Pamiętaj o tym, pisząc CV po angielsku.

9. Zapisz życiorys w formacie PDF

Nawet jeśli korzystasz ze wzoru curriculum vitae w DOCCV najlepiej wysłać w formacie PDF. Dlaczego? Dzięki temu będziesz miał pewność, że pracodawca wyświetli dokument dokładnie w takiej formie, w jakiej go przygotowałeś. Inaczej jest z szablonami CV w Word. W takim wypadku format CV może ulec zmianie, jeśli rekruter posiada inną wersję tego programu albo odczytuje Twoje CV np. w Open Office.

Poza tym we wzorze CV w PDF dużo trudniej jest wprowadzić zmiany. Jeśli gotowe CV wyślesz w DOC lub DOCX, odbiorca wiadomości może przypadkowo (lub celowo) wprowadzić zmiany w Twoim życiorysie.

10. Dopracuj także maila z CV

Znaczenie ma również to, co napiszesz w wiadomości e-mail z CV. Krótko opisz swoje kluczowe kwalifikacje i wyjaśnij, dlaczego warto zaprosić na rozmowę o pracę właśnie Ciebie. Postaraj się wyróżnić już w tytule wiadomości, np. wpisując swoje największe osiągnięcie.

Przeczytaj też nasz poradnik: Jak napisać CV w UK (tzw. British CV)?

Wciąż zastanawiasz się, czy Twój życiorys jest zgodny z najważniejszymi zasadami tworzenia CV? Podziel się swoimi wątpliwościami w komentarzu pod artykułem. Postaramy się pomóc.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Zasady pisania cv

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
4.43  (7 ocen)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: