Stwórz profesjonalne CV teraz!
Jak znaleźć pracę szybko? 7 sposobów na szukanie pracy
Piszą o nas:
Właśnie straciłeś pracę? Od dłuższego czasu bezskutecznie wysyłasz CV do różnych firm? A może odczuwasz symptomy wypalenia zawodowego i potrzebujesz zmiany? To znak, że pora na poważnie wziąć się za szukanie pracy. Tylko jak to zrobić dobrze?
W tym artykule znajdziesz praktyczne porady, jak znaleźć pracę marzeń (również bez doświadczenia i za granicą). Dowiesz się, gdzie szukać ofert pracy i jak wyróżnić się na tle innych kandydatów. Skorzystaj z tych wskazówek, a Twoja kariera z pewnością nabierze tempa.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Szukanie pracy zacznij od analizy rynku i swoich możliwości
Zapotrzebowanie na pracowników różni się w zależności od miejsca i branży. Jeśli więc zastanawiasz się, jak znaleźć pracę (bo np. dopadła Cię prokrastynacja lub odczuwasz wypalenie zawodowe) albo dlaczego wciąż Ci się to nie udaje, zapoznaj się z obecną sytuacją na rynku pracy w Twoim mieście. Dzięki temu będziesz wiedział, czy masz dużą konkurencję i jakie są szanse na zatrudnienie. Jak to zrobić?
Wejdź na stronę Barometr zawodów. Wybierz swoją profesję z rozwijanej listy oraz rodzaj prognozy. Potem odczytaj dane.
Duży deficyt osób poszukujących zatrudnienia oznacza, że masz spore szanse szybko znaleźć pracę. W takiej sytuacji zwykle możesz przebierać w ofertach od pracodawców. Wybierz te, które są dopasowane do Twoich atutów z CV oraz najbardziej atrakcyjne pod względem zarobków i Twojej przyszłej kariery. A potem sprawdź, jak napisać CV, które da Ci pracę.
Twój zawód znajduje się w równowadze albo jest nadwyżkowy? Przygotuj się na to, że cały proces potrwa dłużej i będzie bardziej wymagający.
Gdy nie możesz znaleźć pracy, spróbuj poszukać w innym mieście albo przekwalifikować się, np. dzięki bezpłatnym kursom z urzędu pracy. Możesz też przeczekać niekorzystny okres, szukając pracy w zawodzie pokrewnym (np. jako urzędnik skarbowy — zostań księgowym, jako dziennikarz — copywriterem, jako kierowca samochodów ciężarowych — taksówkarzem itd.).
Kluczem do skutecznego szukania pracy jest również poznanie swoich mocnych i słabych stron — pomoże Ci w tym m.in. indywidualna analiza SWOT. Jeśli znajdziesz pracę dopasowaną do własnych możliwości i zaczniesz eliminować wady, będziesz mógł negocjować wyższe wynagrodzenie (a wcześniej sprawdź, ile realnie możesz zarobić w danej branży).
2. Jak znaleźć pracę przez Internet (również za granicą)?
W dzisiejszych czasach szukanie pracy jest prostsze niż jeszcze 10 lat temu. Wystarczy zajrzeć do Internetu, wybrać kilka ofert, a następnie na nie zaaplikować.
Oferty pracy w Polsce znajdziesz m.in. na:
Jak znaleźć pracę za granicą?
A jak znaleźć pracę za granicą? Zajrzyj na te strony:
Uwaga: Jeśli chcesz znaleźć pracę za granicą, najpierw dokładnie sprawdź wiarygodność potencjalnego pracodawcy. Pamiętaj, że w sytuacji kryzysowej poza krajem może być Ci trudniej znaleźć pomoc (szczególnie jeśli nie mówisz dobrze w lokalnym języku i brakuje Ci doświadczenia)!
Jednak czasami samo wysłanie maila z CV nie wystarczy — bo trzeba też wiedzieć, gdzie i na jakie oferty aplikować. Jeżeli nie spełniasz podstawowych wymagań zawartych w ogłoszeniu, to trudno oczekiwać, że pracodawca zaprosi Cię na rozmowę kwalifikacyjną.
Dlatego uważnie czytaj oferty pracy i wybierz te, które są dopasowane do Twoich możliwości, osiągnięć i celów zawodowych. Żeby nie tracić czasu, dokładnie sprawdź potencjalnego pracodawcę (szczególnie jeśli szukasz pracy za granicą).
Bądź jednak wytrwały i nie zniechęcaj się po pierwszych niepowodzeniach. Pamiętaj, że szukanie pracy to też praca — a jeśli właśnie dopadło Cię bezrobocie, możesz zwiększyć swoją efektywność, poświęcając na to codziennie np. 2 godziny. Pozostały czas wolny przeznacz na rozwijanie kompetencji kluczowych na rynku pracy — np. poprzez wolontariat, pisanie bloga lub czytanie czasopism branżowych.
W razie niepowodzeń spróbuj szczęścia poza Internetem. Popytaj o pracę znajomych. Dowiedz się o staż w urzędzie pracy — to dobry sposób na niewielki zarobek i zdobycie kwalifikacji zawodowych. Wydrukuj swoje CV i przejdź się po firmach, które Cię interesują — może akurat ktoś szuka takiego pracownika jak Ty?
A skoro o CV mowa...
3. Jak znaleźć dobrą pracę: przygotuj profesjonalne CV i list motywacyjny
To bardzo ważny etap szukania pracy — Twoje CV i list motywacyjny mogą bowiem zadecydować o tym, czy zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Ale jak stworzyć naprawdę dobre CV?
Po pierwsze, zarówno CV, jak i list motywacyjny dopasuj do konkretnej oferty pracy. Wielu kandydatów popełnia błąd, wysyłając ten sam dokument masowo do różnych firm. Niestety — doświadczony rekruter od razu to zauważy i uzna, że nie zależy Ci na znalezieniu pracy.
Dlatego zamiast aplikować na każdą ofertę, która chociaż w niewielkim stopniu odpowiada Twoim kwalifikacjom, wybierz kilka najlepszych i przygotuj oddzielne dokumenty dla każdej z firm (możesz to szybko zrobić w generatorze CV oraz generatorze listu motywacyjnego). Wymień w nich swoje osiągnięcia zawodowe i napisz, dlaczego warto w Ciebie zainwestować.
A jak napisać CV bez doświadczenia? To nie takie trudne. W pierwszym CV możesz pochwalić się ciekawymi studiami, wolontariatem, praktykami studenckimi albo sukcesami i umiejętnościami zdobytymi w trakcie nauki. Natomiast w liście motywacyjnym bez doświadczenia możesz nawiązać do wartości i produktów firmy, aby pokazać, dlaczego to właśnie w tym miejscu chciałbyś zdobyć pierwsze doświadczenie zawodowe.
Po drugie, unikaj podstawowych błędów w CV, w tym braków formalnych — takich jak błędny numer telefonu, zły adres e-mail albo brak obowiązkowej klauzuli CV. Sprawdź, czy wysłałeś wszystkie wymagane dokumenty. Napisz swój życiorys zawodowy formalnym, ale nie patetycznym językiem — w przeciwnym razie Twoje CV może wydawać się… śmieszne.
I wreszcie po trzecie: zadbaj o profesjonalny i elegancki wygląd dokumentów aplikacyjnych. Profesjonalne CV powinno zajmować 1-2 strony A4, mieć typowy dla CV schemat i być dobrze sformatowane (nagłówki, wypunktowania, czytelna czcionka w CV itp.). Szablon listu motywacyjnego powinien pasować do szablonu CV, aby całość prezentowała się perfekcyjnie.
A jeśli aplikujesz do pracy bez ogłoszenia, zamiast ogólnego listu motywacyjnegonapisz podanie o pracę.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
4. Żeby znaleźć pracę, dobrze przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej
Rozmowa kwalifikacyjna bywa stresująca, a to może utrudniać Ci znalezienie pracy. Dlatego zobacz, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej i nie daj się zaskoczyć.
Przed spotkaniem jeszcze raz przeczytaj ofertę pracy i naucz się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania rekrutacyjne. Poczytaj o firmie, do której aplikujesz i sprawdź konto rekrutera na LinkedIn — może się bowiem okazać, że macie podobne zainteresowania albo tych samych znajomych.
Zadbaj też o sprawy organizacyjne. Dzień wcześniej przygotuj ubranie na rozmowę kwalifikacyjną. Sprawdź prognozę pogody, trasę dojazdu i możliwe utrudnienia, tak by dotrzeć na miejsce 15 minut przed czasem. Rekruterzy często mają napięty harmonogram i nie lubią, gdy kandydat się spóźnia!
5. Jak znaleźć pracę: buduj swój wizerunek eksperta
O to warto dbać zawsze — nie tylko wtedy, gdy zastanawiasz się, jak znaleźć dobrze płatną pracę. Bo możliwe, że w przyszłości Twój profesjonalizm i tak przełoży się na lepszą pracę i wyższe zarobki (najlepsze oferty trafiają się właśnie wtedy, gdy już mamy pracę — wtedy jesteśmy bardziej pewni siebie!).
Na początek zadbaj o swój wizerunek w sieci. Usuń kompromitujące Cię treści i zdjęcia na portalach społecznościowych. Sprawdź ustawienia prywatności — Twoje prywatne posty nie powinny być widoczne dla osób z zewnątrz, wśród których może być Twój przyszły pracodawca.
Następnie załóż i profesjonalnie prowadź swój profil na LinkedIn. Dodaj tam informacje o swoich umiejętnościach twardych i miękkich, dotychczasowych obowiązkach i ukończonych szkołach. Zaproś do znajomych inne osoby z Twojej branży. W sekcji About napisz krótko, kim jesteś i pochwal się swoimi sukcesami. Na końcu zaznacz w ustawieniach, że obecnie szukasz pracy.
A czekając na odzew rekruterów, dbaj o swój rozwój. Czytaj książki, doszkalaj się, wykup internetowy kurs lub szkolenie, o którym napiszesz w CV — cokolwiek, co pomoże Ci zdobyć niezbędne kompetencje zawodowe, a czym potem będziesz mógł się podzielić w sieci.
6. Szukając pracy, rozwijaj sieć kontaktów
Czy można znaleźć pracę bez znajomości? Jasne, że tak. Ale znajomi, którzy mogą Cię polecić albo poinformować o rekrutacjach, mogą być bardzo pomocni w szukaniu pracy. Jeśli więc nadal nie wiesz, jak znaleźć pracę, zadbaj o swoje kontakty biznesowe — nie tylko na LinkedIn. W jaki sposób?
Nawet jeśli już szukasz nowej pracy, dbaj o relacje z obecnymi współpracownikami — w końcu nigdy nie wiesz, kiedy i gdzie znów się spotkacie! Dlatego nie zaniedbuj swoich obowiązków, a ostatniego dnia podziękuj wszystkim za współpracę. Jeśli miałeś dobry kontakt z przełożonym, poproś go o referencje do CV — dzięki nim będziesz bardziej wiarygodnym kandydatem.
Wielu bezrobotnych zamyka się w sobie, unikając życia towarzyskiego. To błąd. Kiedy szukasz pracy, nie zaniedbuj pasji i hobby, spotykaj się z innymi i bywaj na imprezach. Zajmując się tym, co lubisz, możesz łatwo zbudować dobre relacje z ludźmi. A w trakcie spotkań informuj innych wszem i wobec, że szukasz pracy — może się bowiem okazać, że ciekawa oferta czeka tuż za rogiem!
7. I na koniec: myśl pozytywnie!
To banał. Ale badania z zakresu psychologii pozytywnej dowodzą, że nasze nastawienie do wykonywanych zadań ma wpływ na ich wynik. Podobne wnioski wysnuł autor i mówca motywacyjny Shawn Achor w książce The Happiness Advantage. The Seven Principles That Fuel Success and Performance at Work. Z czego to wynika?
Kiedy myślimy pozytywnie, nasz mózg staje się bardziej zaangażowany, kreatywny i energiczny. Nasza produktywność rośnie, umiemy radzić sobie ze stresem i jesteśmy bardziej pewni siebie. A wysoka samoocena sprawia, że lepiej wykonujemy swoje obowiązki, co czyni nas dobrymi kandydatami do pracy.
Dlatego pamiętaj o podstawowej zasadzie: to nie sukces jest źródłem szczęścia, to szczęście jest podstawą sukcesu.
Idąc tym tropem, potraktuj szukanie pracy jak ekscytującą przygodę. Nie myśl o sobie jak o bezrobotnym, który jest skazany na łaskę rekruterów. W zamian za to poczuj się ekspertem, który szuka nowych możliwości rozwoju. Wyobrażając sobie rozmowę kwalifikacyjną, wczuj się w rolę osoby już zatrudnionej. To naprawdę pomaga!
Chcesz poznać więcej podobnych zagadnień? Przeczytaj, czym jest nepotyzm w pracy.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Czy według Ciebie szukanie pracy jest trudne? A może masz inną receptę na to, jak znaleźć pracę? Podziel się swoją opinią na forum poniżej.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Jak znalezc prace
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
Jak zacząć list motywacyjny? 7 pomysłów na efektowny wstęp
Zobacz, jak rozpocząć list motywacyjny, by dostać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Poznaj 7 pomysłów na wstęp do listu motywacyjnego.
List motywacyjny (wzór doc) do pobrania i 8 szablonów Word
Zobacz wzór doc listu motywacyjnego do pobrania i 8 profesjonalnych szablonów listów motywacyjnych w Word. Sprawdź darmowe tekstowe wzory listów do pracy dla 50+ zawodów.
Gotowy wzór CV do wypełnienia za darmo i porady
Zobacz gotowe wzory CV do wypełnienia za darmo dla ponad 50 zawodów i ścieżek kariery. Dowiedz się, jak napisać CV, które da Ci pracę.
Piszą o nas: