Stwórz profesjonalne CV teraz!
Jak zostać doradcą podatkowym w 2024? Wymagania i porady
Piszą o nas:
Praca doradcy podatkowego łączy w sobie dwie specjalizacje: finansisty i prawnika. To bardzo odpowiedzialny zawód, dlatego żeby go wykonywać, trzeba spełnić szereg wymagań oraz uzyskać specjalny wpis na listę doradców podatkowych. Jak to zrobić?
Z tego artykułu dowiesz się, jak zostać doradcą podatkowym w Polsce w 2024 roku. Wyjaśnię Ci, jak wygląda egzamin na doradcę podatkowego oraz jakie cechy charakteru i umiejętności przydadzą Ci się w tej pracy.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Jak zostać doradcą podatkowym krok po kroku? Wymagania i egzamin
W Polsce jest obecnie ponad 8900 doradców podatkowych i około 700 osób prawnych, które mogą świadczyć usługi doradztwa podatkowego. W 2019 roku do egzaminu na doradcę podatkowego przystąpiła rekordowa liczba prawie 3000 kandydatów. Wiosną 2022 roku ślubowanie złożyło aż 99 nowych doradców podatkowych.
Jeśli Ty także chcesz znaleźć się w tym gronie i zostać doradcą podatkowym, musisz:
- posiadać pełną zdolność do czynności prawnych
- korzystać z pełni praw publicznych
- mieć nieskazitelny charakter
- móc dać rękojmię (na podstawie dotychczasowego postępowania), że będziesz prawidłowo wykonywać zawód doradcy podatkowego
- mieć wykształcenie wyższe (np. prawnicze lub ekonomiczne)
- odbyć 6-miesięczną praktykę zawodową
- zdać egzamin na doradcę podatkowego.
Żeby przystąpić do egzaminu, musisz wypełnić i złożyć stosowny wniosek oraz załączyć do niego dokumenty potwierdzające Twoje kwalifikacje — m.in. dyplom ukończenia studiów i podpisane oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystaniu z pełni praw publicznych.
Egzamin na doradcę podatkowego
Egzamin na doradcę podatkowego składa się z dwóch części — pisemnej i ustnej. Sprawdza on teoretyczną i praktyczną wiedzę z następujących dziedzin:
- źródła i wykładnia prawa
- analiza podatkowa
- podstawy prawa podatkowego (międzynarodowego oraz wspólnotowego)
- materialne prawo podatkowe
- postępowanie przed organami administracji publicznej i sądami administracyjnymi oraz postępowanie egzekucyjne w administracji
- prawo celne (krajowe, międzynarodowe i wspólnotowe)
- prawo dewizowe
- rachunkowość
- prawo karne skarbowe
- organizacja i funkcjonowanie Krajowej Administracji Skarbowej
- ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg podatkowych
- przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa.
Część pisemna ma formę testu składającego się ze 100 pytań oraz jednego zadania (sporządzenie wystąpienia do organu podatkowego lub sądu administracyjnego w imieniu klienta). Część ustna wymaga odpowiedzi na 10 różnych pytań z wykazu zagadnień egzaminacyjnych.
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 900 zł. Ale jeśli go nie zdasz, to za powtórkę jednej części (pisemnej lub ustnej) zapłacisz 600 zł.
Egzamin przeprowadza Państwowa Komisja Egzaminacyjna ds. Doradztwa Podatkowego. Szczegółowe informacje o terminach i zakresie egzaminów znajdziesz na stronie Ministerstwa Finansów pod tym linkiem.
Zdałeś egzamin? Teraz musisz jeszcze wypełnić i wysłać wniosek o wpis na listę doradców podatkowych (nie później niż w okresie 3 lat od zdania egzaminu). Opłata za wpis na listę wynosi 1100 zł.
Ostatnim krokiem do zostania doradcą podatkowym jest złożenie ślubowania:
Przyrzekam, że jako doradca podatkowy będę wykonywać ten zawód, kierując się dobrem swoich klientów, z całą sumiennością i rzetelnością, zgodnie z prawem, wiedzą i zasadami etyki zawodowej. Poznane w związku z wykonywaniem zawodu fakty i informacje zachowam w tajemnicy wobec osób trzecich.
Zaproszenie na uroczystość ślubowania otrzymasz od Krajowej Izby Doradców Podatkowych w formie pisemnej.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
2. Jakie musisz mieć cechy i umiejętności, żeby zostać doradcą podatkowym?
Doradca podatkowy to zawód zaufania publicznego, dlatego wymaga szczególnych predyspozycji.
Wybierając zawód doradcy podatkowego, trzeba mieć świadomość, że jest to praca wymagająca ciągłego rozwoju zawodowego i ustawowego obowiązku podnoszenia kwalifikacji. Doradca podatkowy bardzo często — poza wydawaniem opinii i udzielaniem porad podatkowych oraz występowaniem jako pełnomocnik w postępowaniu kontrolnym lub sądowo-administracyjnym — zajmuje się również rozliczaniem podatkowym klientów, czyli prowadzi biuro rachunkowe. W związku z tym ma bardzo szeroki zakres obowiązków, których wykonywanie wymaga specjalistycznej wiedzy. Musi znać nie tylko prawo podatkowe, ale także przepisy dotyczące ubezpieczeń społecznych, rachunkowości, prawa pracy, prawa gospodarczego, postępowań administracyjnych oraz szeregu innych, ponieważ klienci najczęściej oczekują kompleksowej usługi obejmującej szeroki zakres działania ich firm. W tym zawodzie działa się często pod presją czasu i w mocno stresujących warunkach. Mimo zawiłości przepisów podatkowych, wprowadzania obecnie zmian w zawrotnym tempie oraz ogłaszania tych zmian „na ostatnią chwilę”, należy dochować ustawowych terminów oraz prawidłowości i rzetelności rozliczeń. Praca ta wiąże się z olbrzymią odpowiedzialnością, a w przypadku popełnienia błędu — z karami finansowymi. Jednak pomimo stresu i wielu trudności w codziennej pracy doradcy podatkowego, jest to praca dająca dużo satysfakcji i bardzo dobre perspektywy zawodowe.
A oto cechy charakteru i kompetencje miękkie niezbędne w pracy doradcy podatkowego:
- umiejętności analityczne
- uważność na detale
- rozwinięte zdolności komunikacyjne
- cierpliwość
- rozumienie języka prawniczego i urzędowego
- umiejętność jasnego tłumaczenia zawiłych kwestii
- umiejętność wzbudzenia zaufania
- dyskrecja
- zdolność poszanowania praw i interesów klienta
- skrupulatność i odpowiedzialność
- chęć ciągłego rozwoju
- uczciwość i rzetelność
- terminowość.
3. Jak napisać CV i list motywacyjny doradcy podatkowego?
Większość osób, które chcą zostać doradcą podatkowym, po zdobyciu uprawnień prowadzi własną działalność gospodarczą. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by zostać zatrudnionym w prywatnej firmie na umowie o pracę i w ten sposób prowadzić czynności z zakresu doradztwa podatkowego.
Zgodnie z prawem, o taką posadę mogą starać się nie tylko licencjonowani doradcy, ale też adwokaci, radcowie prawni i biegli rewidenci. Żeby ich pokonać, musisz napisać skuteczne CV i list motywacyjny. Jak to zrobić?
Przede wszystkim wymień w CV swoje uprawnienia: numer licencji, kierunek studiów, ukończone kursy i szkolenia oraz posiadane certyfikaty. Następnie jasno określ w CV swój cel zawodowy (możesz to zrobić m.in. w rubryce CV O mnie) — w ten sposób łatwo wyróżnisz się wśród kandydatów z podobnymi uprawnieniami.
W sekcji CV Doświadczenie zawodowe wymień głównie te miejsca i obowiązki, które świadczą o Twojej wiedzy z zakresu prawa i finansów — może to być zarówno freelancing, jak i Twoja kariera w urzędzie skarbowym. Poza tym koniecznie opisz praktyki zawodowe, które odbyłeś w ramach zdobywania uprawnień doradcy podatkowego.
W tym miejscu CV podkreśl też swoje osiągnięcia — np. wysoką ocenę pracowniczą, szybkie rozwiązanie sprawy z wybranej dziedziny czy pochwałę od przełożonego. Jednym słowem: cokolwiek, co pokaże Cię jako ciekawego i wartościowego kandydata.
Dodawanie do CV zdjęcia nie jest konieczne. Ale jeśli się na nie zdecydujesz, zadbaj o elegancki i „biurowy” wygląd, który przełamiesz delikatnym uśmiechem. Dzięki temu pracodawca odniesie wrażenie, że jesteś profesjonalistą.
Chcesz napisać też list motywacyjny? Pamiętaj, że ten dokument nie powinien po prostu powielać informacji z Twojego CV, ale wnosić dodatkową wartość do Twojej kandydatury.
Dlatego zamiast chronologicznie opisywać przebieg swojej kariery, w tym miejscu skup się na 3–4 kluczowych informacjach z CV. Pokaż, w jaki sposób Twoje uprawnienia, umiejętności lub inne mocne strony z CV przełożą się na bezpieczeństwo i sukces organizacji. W zakończeniu listu motywacyjnego możesz dodatkowo obiecać rozwiązanie lub omówienie na rozmowie kwalifikacyjnej konkretnego problemu, z którym zmaga się firma.
A przed podpisaniem umowy o pracę pamiętaj, że to Ciebie — jako na doradcę podatkowego — spada obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania zawodu.
Przeczytaj również: Jak zostać prokuratorem? Państwowe wymagania, Jak zostać sędzią w Polsce [też bez aplikacji]?, Jak zostać notariuszem w Polsce oraz Jak zostać deweloperem [też małym, od zera i bez pieniędzy]?
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Rozważasz karierę doradcy podatkowego i masz więcej pytań? A może egzamin zawodowy masz już za sobą? Podziel się swoją opinią w komentarzu.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Jak zostac doradca podatkowym
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
Wykształcenie w CV - jak wpisać tytuł zawodowy i edukację?
Sprawdź, jak napisać sekcję CV Wykształcenie (m.in. swój tytuł zawodowy i naukowy). Poznaj rodzaje i poziomy edukacji i dowiedz się, co należy uwzględnić w CV.
Rozmowa kwalifikacyjna - pytania i przykłady odpowiedzi
Poznaj 20 najczęściej zadawanych oraz najbardziej nietypowych pytań na rozmowie kwalifikacyjnej i zobacz gotowe odpowiedzi, dzięki którym dostaniesz pracę.
HR — co to znaczy? Czym zajmuje się dział Human Resources?
Zobacz, co to jest HR. Sprawdź, czym zajmuje się dział HR w firmie, na czym polega praca specjalisty ds. HR i jak nim zostać.
Piszą o nas: