Stwórz profesjonalne CV teraz!
Przychód a dochód: co to jest, jak sprawdzić i czym się różnią?
Piszą o nas:
Słowa przychód i dochód są tak podobne, że łatwo je pomylić — tym bardziej że w języku potocznym często używa się ich zamiennie. Ale jeśli wykonujesz pracę zarobkową, prowadzisz własną firmę albo inwestujesz na giełdzie, musisz dobrze wiedzieć, czym różnią się te dwa pojęcia.
W tym artykule poznasz definicje przychodu i dochodu. Dowiesz się, jaka jest między nimi różnica, jak sprawdzić przychód za dany rok oraz jak obliczyć swój dochód. Ta wiedza będzie Ci potrzebna m.in. do oceny sytuacji finansowej Twojej firmy i wypełnienia PIT-u.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Przychód — co to jest? Jak sprawdzić przychód za dany rok?
Wypełniasz deklarację podatkową? A może prowadzisz własną firmę i chcesz dokonać niezbędnych obliczeń? Najpierw upewnij się, co — jako pracownik lub przedsiębiorca — powinieneś rozumieć pod pojęciem przychodu.
Co to jest przychód?
Przychód to wszystkie środki pieniężne, które dostajesz za swoją pracę, sprzedaż towarów i usług, wynajem nieruchomości lub w ramach stosunku służbowego. Ich otrzymanie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego (PIT w przypadku osób fizycznych lub CIT w przypadku osób prawnych). Warto pamiętać, że wysokość przychodów nie odzwierciedla faktycznej sytuacji finansowej firmy.
Według Ustawy o rachunkowości z dn. 29 września 1994 r. przedsiębiorcy mogą wyróżnić dwa rodzaje przychodu:
- przychody operacyjne — przychody wynikające z zasadniczej działalności przedsiębiorstwa (np. ze sprzedaży towarów, materiałów i usług lub działalności pośredniej, w tym ze sprzedaży niepotrzebnych już środków trwałych)
- przychody finansowe — pieniądze otrzymane w ramach działalności inwestycyjnej lub finansowej (np. odsetki od lokat, pożyczek i obligacji, sprzedaż lub wzrost cen akcji firmy, dodatnie różnice kursowe w przypadku prowadzenia transakcji walutowych).
Jeśli prowadzisz pełną księgowość jako osoba prawna, wszystkie uzyskane przychody musisz zapisać i zaksięgować w rachunku zysków i strat. W takim przychodzie powinieneś również uwzględnić tzw. zyski nadzwyczajne, czyli niezwiązane z działalnością operacyjną firmy (np. odszkodowanie za straty poniesione na skutek klęsk żywiołowych).
Co istotne, przychód powstaje już w momencie wystawienia przez Ciebie faktury. Przepisy mówią bowiem wyraźnie, że zalicza się do niego kwoty należne — nawet przed ich faktycznym otrzymaniem. Jeśli więc wystawiłeś fakturę w grudniu 2020 roku z terminem płatności za 3 miesiące, to przychód, który musisz rozliczyć, również powstał w grudniu (a nie w marcu 2021 roku).
Przychód to netto czy brutto?
To zależy. Jeżeli jesteś zatrudniony na umowie o pracę lub umowie cywilnoprawnej, Twoim przychodem będzie suma wynagrodzeń brutto w danym okresie rozliczeniowym.
Przychodem tzw. „VAT-owców” — czyli przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem od towarów i usług — jest łączna wartość sprzedaży towarów i usług netto (czyli bez VAT) w danym okresie rozliczeniowym. Dla pozostałych przedsiębiorców przychodem będzie łączna wartość sprzedaży towarów i usług brutto.
Jak sprawdzić przychód za dany rok?
Twoje przychody z zeszłych lat powinny być widoczne w Twoim zeznaniu podatkowym za dany okres rozliczeniowy. Żeby go sprawdzić, musisz odnaleźć PIT za dany rok albo otworzyć e-Urząd Skarbowy na stronie podatki.gov.pl. Tam należy się zalogować, korzystając z profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Wszystkie Twoje zeznania (tzw. e-PIT) wraz z przychodem będą widoczne w specjalnej zakładce.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
2. Przychód a dochód — różnica. Jak obliczyć dochód?
Dochód to przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodów. I to właśnie on odzwierciedla Twoją faktyczną sytuację finansową. Jest to kluczowa różnica między dochodem a przychodem.
Warto jednak pamiętać, że dochód może być brutto lub netto. Dochód brutto to różnica przychodu i kosztów przed opodatkowaniem, natomiast dochód netto to Twój zysk „na czysto”, czyli po zapłacie wszystkich podatków.
Oto przykład:
Pani Katarzyna prowadzi salon fryzjerski, w którym nie zatrudnia innych pracowników. W grudniu zanotowała przychody w wysokości 12 500 zł. W tym samym miesiącu opłaciła czynsz za wynajem lokalu, rachunki za prąd i wodę, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz kosmetyki i narzędzia niezbędne do pracy — łączna suma wydatków wyniosła 4 900 zł. W związku z tym dochód brutto salonu za grudzień wyniósł 7 600 zł (12 500 – 4 900 = 7 600). Pani Katarzyna rozlicza się metodą liniową, więc płaci 19% podatku. Dlatego dochód netto salonu za grudzień — faktyczny zysk pani Katarzyny — wyniósł 6 156 zł (7 600 – (7 600 × 19% : 100%) = 6 156).
A jak obliczyć dochód netto w kalkulatorze internetowym? Możesz to zrobić za pomocą bezpłatnych narzędzi:
Jak widzisz, różnica między dochodem a przychodem jest łatwa do zrozumienia. W następnym rozdziale przeczytasz, czym dokładnie są koszty uzyskania przychodów.
3. Koszty uzyskania przychodów — co się do nich zalicza?
Koszty uzyskania przychodów są to wszelkie środki, które musiałeś zainwestować w celu uzyskania, zabezpieczenia albo zachowania źródeł przychodów. Co jednak istotne, w niektórych przypadkach takim kosztem będzie tylko część poniesionego wydatku — taka, która została sprecyzowana w przepisach.
Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się m.in.:
- wynagrodzenie pracowników
- składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
- czynsz za wynajem biura
- opłaty za media
- koszty użytkowania samochodu służbowego (np. benzyna, kredyt samochodowy, leasing)
- wyjazdy służbowe
- koszty reprezentacyjne
- posiłki regeneracyjne dla pracowników
- wyposażenie biura
- zakup materiałów
- opłaty za usługi na rzecz firmy (księgowość, marketing, reklama)
- amortyzacja środków trwałych.
Szczegółowych wyjaśnień na ten temat dostarczył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 września 2018 roku:
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Żeby więc dany wydatek został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, powinien spełniać następujące warunki:
- musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodu albo zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów
- powinien być należycie udokumentowany
- nie może być wymieniony w art. 23 ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wśród wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
W myśl ustawy do tych ostatnich zaliczają się m.in. koszty niezwiązane z przychodem albo kary i odszkodowania za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie środowiska wraz z odsetkami.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Czy rozumiesz już różnicę między przychodem a dochodem i wiesz, jak je obliczyć? Jeśli jakaś kwestia wciąż jest dla Ciebie niejasna, zadaj mi pytanie w komentarzu.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Przychod a dochod
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
List motywacyjny: zwroty i 40+ gotowych zdań do użycia
Zobacz listę ponad 40 przydatnych zwrotów do listu motywacyjnego. Poznaj wyrażenia, dzięki którym dostaniesz więcej zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne.
Darmowy kreator CV [+ bez logowania]: zalety, wady i funkcje
Poznaj zalety i wady 10 najpopularniejszych darmowych kreatorów CV online. Zobacz, jakie funkcje kreatorów CV są za darmo i gdzie stworzysz CV bez logowania.
W jakim programie napisać CV na komputerze? 7 narzędzi
Dowiedz się, w jakim programie napisać CV. Poznaj wady i zalety 7 popularnych programów do CV i zobacz, gdzie najłatwiej zrobisz profesjonalne CV online.
Piszą o nas: