1. Elevator pitch / speech - co to jest? Przykłady po polsku

Elevator pitch / speech - co to jest? Przykłady po polsku

Małgorzata Sury
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Elevator pitch lub też elevator speech to krótka, około 30-sekundowa, prezentacja produktu, usługi lub osoby. Ma na celu skuteczne sprzedanie pomysłu, uzyskanie inwestorów, czy po prostu otrzymanie nowej pracy. 

Jeśli na myśl o prezentacji, która trwa mniej niż minutę, oblewasz się zimnym potem, trafiłeś w odpowiednie miejsce. W tym artykule przeczytasz, co to dokładnie jest elevator pitch i jak się do niego przygotować. Zobaczysz również kilka przykładów.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Co to jest elevator pitch?

Elevator pitch po polsku można luźno przetłumaczyć jako prezentację w windzie. Chociaż z pozoru brzmi to trochę absurdalnie, idea jest prosta — przedstaw swój pomysł w czasie, w jakim jechałbyś windą z parteru na ostatnie piętro. 

Miejska legenda głosi, że elevator pitch „wynalazł” dziennikarz magazynu „Vanity Fair” Michael Caruso. Miał problem, żeby złapać swoją wiecznie zabieganą szefową i przedstawić jej pomysły na nowe artykuły. W końcu wpadł na pomysł, że będzie z nią rozmawiał podczas przejażdżek windą. 

W rzeczywistości rzadko odbywa się ważne biznesowe rozmowy w windzie. Niemniej idea elevator speech jest dość popularna. Gdy wszyscy cierpimy na chroniczny brak czasu, warto wiedzieć, jak szybko i jednocześnie skutecznie przekonać innych do swoich pomysłów. 

Oczywiście 30-sekundowa prezentacja, która rzeczywiście osiągnie zamierzony efekt to nie lada wyzwanie. W końcu często pomysły biznesowe są złożone i w tak krótkim czasie bardzo trudno jest szczegółowo je przedstawić.

Dlatego podstawowym celem będzie tu raczej zainteresowanie rozmówcy naszym produktem lub pomysłem. W końcu nikt nie podpisze kontraktu opiewającego na duże pieniądze, zatrudni nowego kandydata czy zdecyduje się na inwestycję po wysłuchaniu prezentacji, która trwa niecałą minutę. 

Mimo to elevator speech to świetna szansa, żeby przykuć uwagę rozmówcy i zainteresować go naszą ofertą. W następnej sekcji artykuły przeczytasz, na co powinieneś zwrócić uwagę, przygotowując tego typu prezentację.

2. Jak przygotować dobre elevator speech?

Rozważając kwestię elevator pitch, musimy zastanowić się, czy jest to w ogóle skuteczne. Mam dla Ciebie złą wiadomość — badania pokazują, że niespecjalnie. Ich autor, profesor informatyki Peter Denning z uniwersytetu MIT, twierdzi, że problemem nie jest jednak brak czasu, a brak zaangażowania odbiorcy i przesadne skupienie się na mówcy.

Krótka forma tego typu prezentacji sprawia, że najbardziej skupiamy się na przedstawieniu naszego projektu i zapominamy, że mówimy do drugiej osoby. A przecież, żeby skutecznie sprzedawać lub przekonywać, w centrum uwagi powinien znajdować się klient bądź odbiorca.

Jak zatem przygotować dobrą, krótką prezentację? Oto garść porad od Chrisa O’Leary’ego, autora książki „Elevator Pitch Essentials: How to Get Your Point Across in Two Minutes or Less”.

  • Mów dokładnie tyle, ile trzeba — nie mniej i nie więcej — gdy masz tak ograniczony czas na swoją prezentację, musisz bardzo dokładnie ważyć słowa. Każdy zbędny szczegół odbierze Ci szansę na przekonanie słuchaczy i zmarnuje Twój tak ograniczony czas.
  • Postaw na prostotę — na omówienie technicznych detali czas przyjdzie później. Dlatego Twoje elevator speech powinno opierać się na prostym języku, który zrozumie każdy, również osoba spoza branży.
  • Opisuj rozwiązania problemów — najlepsze produkty to takie, które odpowiadają na jakąś potrzebę. Dlatego w prezentacji skup się na tym, jak Twój projekt pomoże rozwiązać dany problem i jakie korzyści przyniesie. 
  • Nie lej wody — skup się na sednie problemu i postaraj się mówić tak konkretnie, jak tylko się da. 
  • Spróbuj przykuć uwagę rozmówcy — jeśli nie wygłaszasz elevator pitch w ściśle formalnej sytuacji, możesz zacząć od ciekawostki czy interesującego faktu — oczywiście związanej z tematem. 
  • Bardzo starannie się przygotuj i przećwicz elevator pitch — za charyzmatycznymi mówcami często stoją lata praktyki i ćwiczeń z technik retorycznych. Dlatego do każdej prezentacji, a zwłaszcza tak krótkiej, musisz być świetnie przygotowany. Przed wystąpieniem koniecznie przećwicz swoje elevator pitch, najlepiej na głos. 

Co ważne, powyższe wskazówki sprawdzą się przy różnych wystąpieniach publicznych, a nawet podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Gdy rekruter poprosi Cię o opowiedzenie kilku słów o sobie, Twoja odpowiedź może być właśnie elevator pitch — krótką autoprezentacją, która świetnie „sprzeda” Twoją kandydaturę. 

Wiem, że na razie może to brzmieć dość sucho i mało praktycznie. Dlatego poniżej znajdziesz kilka przykładów skutecznych elevator speech na różne sytuacje. 

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

Elevator pitch — przykłady

  • Jestem [Twoje stanowisko] i od [liczba] lat pracuję w [branża]. Największym zawodowym wyzwaniem było dla mnie [problem], które rozwiązałem [rozwiązanie problemu], dzięki [Twoje najważniejsze umiejętności]. Dzięki temu nauczyłem się [nowe umiejętności], które chętnie wykorzystam w Państwa firmie do [problem]. Sądzę, że najlepiej będzie [pomysł na rozwiązanie problemu]. 
  • Jestem doświadczonym [stanowisko] ze świetnie rozwiniętymi [umiejętności]. W codziennej pracy mierzę się m.in. z [problem], z którym poradziłem sobie [rozwiązanie problemu]. Moje kreatywne podejście do [problem] pomogło mi w [osiągnięcie zawodowe]. Chętnie wykorzystam moje kwalifikacje, aby [cel zawodowy]. 
  • Nasza firma jest liderem w [branża] i od [liczba] lat zajmujemy się [produkt/usługa]. Nasz zespół wyspecjalizowanych pracowników doskonale radzi sobie z [problem], dlatego wierzę, że nasz oferta [propozycja] świetnie sprawdzi się w [problem klienta], co rozwiążemy za pomocą [rozwiązanie problemu]. Wcześniej udało nam się pomóc [dawny klient] w [problem], co przyniosło mu [liczba]% zysku. 
  • Od [liczba] lat pracuję nad [produkt/usługa]. Dotychczas udało mi się [osiągnięcie] i wierzę, że moja propozycja zrewolucjonizuje [branża]. Mój [produkt/usługa] służy do [rozwiązanie problemu], dzięki [cechy produktu/usługi]. Wierzę, że świetnie sprawdzi się w Państwa firmie do [problem], ponieważ [cechy produktu/usługi]. 

Zwróć uwagę, jak zbudowane są powyższe przykłady. Dobry elevator speech powinien składać się z kilku elementów: przedstawienia się lub swojego pomysłu, czy produktu, propozycji dla Twojego rozmówcy, przedstawienia rozwiązania konkretnego problemu oraz danych, które jasno pokażą skuteczność Twojej oferty. 

Jeśli przygotowujesz się do tego typu prezentacji, spróbuj ułożyć ją właśnie w taki sposób. Zastanów się, jak atrakcyjnie pokazać rozmówcy, że to, co mu oferujesz, to właśnie rozwiązanie jego największych bolączek. 

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

A Ty, przygotowywałeś kiedyś elevator pitch? Jeśli tak, koniecznie zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie przeczytam o Twoim doświadczeniu.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Małgorzata Sury
Małgorzata Sury

Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Elevator pitch

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: