Stwórz profesjonalne CV teraz!
Z wyrazami szacunku: kiedy użyć, czy dodać przecinek?
Piszą o nas:
Z wyrazami szacunku i Z poważaniem to zwroty grzecznościowe stosowane na zakończenie oficjalnej korespondencji. W ten sposób możemy okazać swoją dojrzałość i klasę, a przede wszystkim — oddać naszemu rozmówcy należny mu respekt.
Po lekturze tego artykułu będziesz już wiedział, czy po takich formułkach stawia się przecinek oraz jak napisać Z wyrazami szacunku po angielsku i niemiecku. Dowiesz się również, który zwrot wybrać (Z poważaniem czy Z wyrazami szacunku) lub jakim synonimem go zastąpić.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Zwrot Z wyrazami szacunku a przecinek
Formalny list lub e-mail powinny kończyć się pożegnalną formułką grzecznościową i podpisem. Warto jednak pamiętać, że po zwrotach Z wyrazami szacunku albo Z poważaniem nie stawia się przecinka — zwraca na to uwagę m.in. Mirosław Bańko na stronie Poradni Językowej PWN. Takie zwroty piszemy też wielką literą.
Oto przykład:
Z wyrazami szacunku
Jan Kowalski
Jeśli jest taka potrzeba, po nazwisku możesz też podać swój tytuł zawodowy albo stanowisko i nazwę firmy, w której pracujesz — tak jak w tym przykładzie:
Z wyrazami szacunku
Anna Nowak
HR Manager
Felix Sp. z o.o.
Nie martw się, jeśli taki podpis wydaje Ci się zbyt oficjalny. Taka formułka naprawdę nie brzmi przesadnie — jest zwyczajowo przyjęta w języku polskim i świadczy o Twoim dobrym wychowaniu. W ten sposób możesz zakończyć m.in.:
- tradycyjny życiorys
- mail z CV, gdy aplikujesz do pracy
- mail z podziękowaniem za rozmowę kwalifikacyjną
- mail z pytaniem o wynik rekrutacji
- mail o rezygnacji z rekrutacji
- mail do profesora na uczelni
- list motywacyjny do pracy
- list motywacyjny na Erasmus
- list motywacyjny do szkoły lub na studia
- podanie o pracę
- podanie o przyjęcie na praktyki studenckie.
Oczywiście, sama formuła pożegnalna nie wystarczy. Takie wiadomości i dokumenty powinny zaczynać się od zwrotów grzecznościowych Szanowna Pani, Szanowny Panie lub Szanowni Państwo (nigdy Dzień dobry ani tym bardziej Witam — według językowego savoir vivre nie są one zbyt uprzejme).
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
2. Z poważaniem czy Z wyrazami szacunku? [+ Synonimy]
Oba te zwroty są poprawne i można ich używać zamiennie. Różnią się tylko tym, że zwrot Z poważaniem wyraża mniej kurtuazji i zakłada większy dystans do odbiorcy. W związku z tym pasuje zarówno do bardzo oficjalnych wiadomości, jak i tych utrzymanych w niezbyt uprzejmym tonie.
Oto przykład:
Szanowny Panie,
jak już pisałem, nie jestem zainteresowany Pana ofertą. Proszę więcej do mnie nie pisać.
Z poważaniem
Andrzej Kos
Jednak w żadnym z tych przypadków nie ma znaczenia wiek, płeć, pozycja czy tytuł naukowy odbiorcy. Dlatego w ten sposób możesz zakończyć zarówno list motywacyjny, jak i mail do wykładowcy czy klienta.
Z wyrazami szacunku — synonim
Najbliższym znaczeniowo wyrażeniem do Z wyrazami szacunku jest właśnie Z poważaniem. Jednak na końcu wiadomości możesz też użyć innych, mniej lub bardziej formalnych zwrotów:
- Łączę wyrazy szacunku
- Z podziękowaniami
- Przesyłam serdeczne pozdrowienia
- Pozdrawiam
- Życzę miłego dnia
- Wszystkiego dobrego.
3. Z wyrazami szacunku po angielsku i po niemiecku
No dobrze — a jak brzmią zwroty Z wyrazami szacunku i Z poważaniem w innych językach?
Z wyrazami szacunku po angielsku
W języku angielskim masz do wyboru dwie opcje:
- Yours faithfully — zwrot używany, gdy nie znasz adresata
- Yours sincerely — zwrot używany, gdy znasz adresata
W języku angielskim po wyrażeniu pożegnalnym możesz dodać przecinek, ale nie jest to konieczne. Ponadto w e-mailach oraz liście motywacyjnym po angielsku (tzw. Cover letter lub Letter of application) możesz również użyć zwrotu Best wishes, czyli „Z najlepszymi życzeniami”.
Z wyrazami szacunku po niemiecku
Jeśli chcesz zakończyć oficjalną wiadomość po niemiecku, również możesz to zrobić na dwa sposoby:
- Mit freundlichen Grüßen — Z wyrazami szacunku / Z pozdrowieniami
- Hochachtungsvoll — Z poważaniem (zwrot rzadziej używany)
A jeśli znasz adresata i szukasz mniej formalnego zwrotu, możesz napisać Herzliche Grüße albo po prostu Grüße — w ten sposób często piszą do siebie partnerzy w biznesie.
Zobacz też inne wyrażenia i zwroty do listu motywacyjnego.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
A Ty którego zwrotu używasz częściej: Z poważaniem czy Z wyrazami szacunku? A może masz opory przed stosowaniem tak formalnych wyrażeń? Podziel się swoją opinią w komentarzu!
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Z wyrazami szacunku
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
Jak napisać CV: wzór do pracy i omówienie CV w 2024
Zobacz, jak napisać CV do pracy, żeby zwrócić uwagę rekruterów. W artykule znajdziesz wzór CV na 2024 i przykłady dobrze napisanych CV dla różnych zawodów.
CV po angielsku: wzór i przykłady, jak napisać [+ kreator]
Zobacz profesjonalny wzór CV po angielsku. Sprawdź, jak napisać CV po angielsku, żeby było skuteczne i nie zawierało błędów.
Dear Sir or Madam: czy i kiedy używać zwrotu? Co zamiast?
Dowiedz się, czy i kiedy warto użyć zwrotu Dear Sir or Madam w liście motywacyjnym. Poznaj alternatywy, dzięki którym dokument zrobi dobre wrażenie na rekruterze.
Piszą o nas: