1. Jak zostać notariuszem w Polsce w 2025 [też bez aplikacji]?

Jak zostać notariuszem w Polsce w 2025 [też bez aplikacji]?

Żaneta Spadło
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Myślisz o studiach prawniczych, pociąga Cię wizja wysokich zarobków i chcesz samodzielnie ustalać swoje godziny pracy? Lubisz pracować z dokumentami i można Ci zaufać? Jeśli tak, to zawód notariusza powinien Ci się spodobać.

W tym artykule wyjaśnię Ci, jak zostać notariuszem w Polsce krok po kroku. Dowiesz się, jak wygląda droga do zawodu notariusza oraz jakie cechy i umiejętności będą Ci potrzebne do pracy w kancelarii.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Jak zostać notariuszem krok po kroku? Wymagania formalne

Zacznijmy od początku — czyli czym dokładnie zajmuje się notariusz?

Obowiązki notariusza reguluje art. 79 ustawy z dn. 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie. Zgodnie z prawem, do czynności notarialnych należą m.in.:

  • sporządzanie aktów notarialnych i aktów poświadczenia dziedziczenia
  • sporządzanie projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów 
  • podejmowanie czynności dotyczących europejskiego poświadczenia spadkowego
  • sporządzanie poświadczeń
  • sporządzanie protestów weksli i czeków
  • sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów
  • spisywanie protokołów
  • przyjmowanie na przechowanie pieniędzy, papierów wartościowych, dokumentów, danych na informatycznym nośniku danych
  • składanie wniosków o wpis w księdze wieczystej wraz z innymi wymaganymi dokumentami
  • prowadzenie rejestrów akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych i podejmuje czynności z tym związanych.

Według raportu Krajowej Rady Notarialnej, w 2021 roku w Polsce było 3806 notariuszy i 3106 kancelarii notarialnych. Około 80% z nich to kancelarie jednoosobowe, a ponad 16% — dwuosobowe. To dobrze pokazuje, że notariusze zwykle nie piszą CV i listów motywacyjnych, tylko zakładają jednoosobową działalność gospodarczą.

Zatem jak zostać notariuszem w Polsce? Przede wszystkim musisz:

  • ukończyć 26 lat
  • mieć polskie obywatelstwo lub być obywatelem innego kraju, o ile daje Ci to prawo do podjęcia zatrudnienia lub samozatrudnienia w Polsce
  • korzystać w pełni z praw publicznych
  • mieć pełną zdolność do czynności prawnych
  • mieć nieskazitelny charakteru i dawać rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu notariusza
  • ukończyć studia prawnicze w Polsce i uzyskać tytuł magistra prawa (możesz też uczyć się za granicą, o ile Twój kierunek studiów zostanie uznany w Polsce)
  • pójść na aplikację notarialną i zdać egzamin notarialny
  • przez co najmniej 2 lata pracować jako asesor notarialny.

Dopiero gdy spełniasz wszystkie te wymagania, zostaniesz mianowany na notariusza przez Ministra Sprawiedliwości. Następnie będziesz musiał złożyć przed nim ślubowanie o następującej treści:

Ślubuję uroczyście jako notariusz powierzone mi obowiązki wypełniać zgodnie z prawem i sumieniem, dochować tajemnicy zawodowej, w postępowaniu swym kierować się zasadami godności, honoru i uczciwości.

Notariusze zazwyczaj pracują w kancelariach notarialnych. Nieco rzadziej — w siedzibach firm lub prywatnych domach klientów, jeśli wymaga tego sytuacja.

Jak zostać notariuszem bez aplikacji?

Droga do zawodu notariusza jest długa i wymagająca. Na szczęście prawo dopuszcza możliwość zostania notariuszem bez aplikacji i egzaminu notarialnego. Możesz to zrobić, jeśli:

  • masz tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych
  • pracowałeś jako sędzia lub prokurator
  • przez co najmniej 3 lata wykonywałeś zawód adwokata lub radcy prawnego
  • przez co najmniej 3 lata byłeś radcą lub starszym radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Ponadto masz szansę przystąpić do egzaminu bez odbywania aplikacji notarialnej, jeżeli:

  • masz stopień naukowy doktora nauk prawnych
  • przez co najmniej 4 lat w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś jako referendarz sądowy, starszy referendarz sądowy, asystent prokuratora lub asystent sędziego (albo w Sądzie Najwyższym lub w Trybunale Konstytucyjnym wykonywałeś czynności typowe dla asystenta sędziego)
  • jesteś magistrem prawa i przez co najmniej 4 lata w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś w kancelarii notarialnej i wykonywałeś typowe dla notariusza czynności
  • jesteś magistrem prawa i przez co najmniej 4 lata w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś w urzędach organów władzy publicznej i wykonywałeś czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem na ich rzecz pomocy prawnej
  • ukończyłeś aplikację legislacyjną i przez co najmniej 4 lata w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś w urzędach organów władzy publicznej lub państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywałeś zadania bezpośrednio związane z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego
  • byłeś radcą lub starszym radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
  • zdałeś egzamin sędziowski, prokuratorski, adwokacki, radcowski lub komorniczy
  • przez co najmniej 4 lata w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś w międzynarodowym organie sądowym i wykonywałeś zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego.

Jak zostać notariuszem bez studiów?

Obecnie nie ma takiej możliwości — żeby zostać notariuszem w Polsce, trzeba ukończyć studia prawnicze i otrzymać tytuł magistra prawa, a potem zdać egzamin notarialny (na ogół po wcześniejszym odbyciu aplikacji).

Przeczytaj też: Jak zostać rzeczoznawcą [majątkowym, samochodowym]?

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Jakie musisz mieć predyspozycje, żeby zostać notariuszem?

Notariusz to zawód zaufania społecznego. Dlatego nie każdy może i powinien zostać notariuszem.

Przede wszystkim warto pamiętać, że podczas swojej pracy notariusz powinien czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i interesów stron oraz innych osób, których mogą dotknąć konsekwencje prawne danego działania. A to bardzo poważne sprawy.

Ponadto akty notarialne powinny być przejrzyste i sporządzone w taki sposób, żeby osoba, która nie studiowała prawa, mogła je zrozumieć. Notariusz ma również obowiązek udzielić stronom wyjaśnień dotyczących dokonywanych czynności.

Oto cechy charakteru i kompetencje miękkie niezbędne, by zostać notariuszem i właściwie wykonywać swoje obowiązki:

  • uczciwość
  • rozwinięte umiejętności komunikacyjne
  • wyrozumiałość
  • otwartość
  • odpowiedzialność
  • zdolność do jasnego tłumaczenia zawiłych kwestii
  • cierpliwość
  • spokój i opanowanie
  • zwracanie uwagi na detale
  • dobra organizacja pracy
  • umiejętność zachowania porządku
  • dystans do problemów klientów
  • profesjonalizm w pracy.

A jeśli rozważasz też inne ścieżki kariery niż notariusz, przeczytaj te artykuły: Jak zostać prokuratorem? Państwowe wymaganiaJak zostać sędzią w Polsce [też bez aplikacji]?, Jak zostać adwokatem krok po kroku? Wymagania i porady oraz Jak zostać doradcą podatkowym? Wymagania i porady.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Chcesz zostać notariuszem i masz więcej pytań? Zadaj mi je w komentarzu pod tym artykułem.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Jak zostac notariuszem

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV LiveCareer
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: