Stwórz profesjonalne CV teraz!
Jak zostać notariuszem w Polsce w 2025 [też bez aplikacji]?
Piszą o nas:
Myślisz o studiach prawniczych, pociąga Cię wizja wysokich zarobków i chcesz samodzielnie ustalać swoje godziny pracy? Lubisz pracować z dokumentami i można Ci zaufać? Jeśli tak, to zawód notariusza powinien Ci się spodobać.
W tym artykule wyjaśnię Ci, jak zostać notariuszem w Polsce krok po kroku. Dowiesz się, jak wygląda droga do zawodu notariusza oraz jakie cechy i umiejętności będą Ci potrzebne do pracy w kancelarii.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Jak zostać notariuszem krok po kroku? Wymagania formalne
Zacznijmy od początku — czyli czym dokładnie zajmuje się notariusz?
Obowiązki notariusza reguluje art. 79 ustawy z dn. 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie. Zgodnie z prawem, do czynności notarialnych należą m.in.:
- sporządzanie aktów notarialnych i aktów poświadczenia dziedziczenia
- sporządzanie projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów
- podejmowanie czynności dotyczących europejskiego poświadczenia spadkowego
- sporządzanie poświadczeń
- sporządzanie protestów weksli i czeków
- sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów
- spisywanie protokołów
- przyjmowanie na przechowanie pieniędzy, papierów wartościowych, dokumentów, danych na informatycznym nośniku danych
- składanie wniosków o wpis w księdze wieczystej wraz z innymi wymaganymi dokumentami
- prowadzenie rejestrów akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych i podejmuje czynności z tym związanych.
Według raportu Krajowej Rady Notarialnej, w 2021 roku w Polsce było 3806 notariuszy i 3106 kancelarii notarialnych. Około 80% z nich to kancelarie jednoosobowe, a ponad 16% — dwuosobowe. To dobrze pokazuje, że notariusze zwykle nie piszą CV i listów motywacyjnych, tylko zakładają jednoosobową działalność gospodarczą.
Zatem jak zostać notariuszem w Polsce? Przede wszystkim musisz:
- ukończyć 26 lat
- mieć polskie obywatelstwo lub być obywatelem innego kraju, o ile daje Ci to prawo do podjęcia zatrudnienia lub samozatrudnienia w Polsce
- korzystać w pełni z praw publicznych
- mieć pełną zdolność do czynności prawnych
- mieć nieskazitelny charakteru i dawać rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu notariusza
- ukończyć studia prawnicze w Polsce i uzyskać tytuł magistra prawa (możesz też uczyć się za granicą, o ile Twój kierunek studiów zostanie uznany w Polsce)
- pójść na aplikację notarialną i zdać egzamin notarialny
- przez co najmniej 2 lata pracować jako asesor notarialny.
Dopiero gdy spełniasz wszystkie te wymagania, zostaniesz mianowany na notariusza przez Ministra Sprawiedliwości. Następnie będziesz musiał złożyć przed nim ślubowanie o następującej treści:
Ślubuję uroczyście jako notariusz powierzone mi obowiązki wypełniać zgodnie z prawem i sumieniem, dochować tajemnicy zawodowej, w postępowaniu swym kierować się zasadami godności, honoru i uczciwości.
Notariusze zazwyczaj pracują w kancelariach notarialnych. Nieco rzadziej — w siedzibach firm lub prywatnych domach klientów, jeśli wymaga tego sytuacja.
Jak zostać notariuszem bez aplikacji?
Droga do zawodu notariusza jest długa i wymagająca. Na szczęście prawo dopuszcza możliwość zostania notariuszem bez aplikacji i egzaminu notarialnego. Możesz to zrobić, jeśli:
- masz tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych
- pracowałeś jako sędzia lub prokurator
- przez co najmniej 3 lata wykonywałeś zawód adwokata lub radcy prawnego
- przez co najmniej 3 lata byłeś radcą lub starszym radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
Ponadto masz szansę przystąpić do egzaminu bez odbywania aplikacji notarialnej, jeżeli:
- masz stopień naukowy doktora nauk prawnych
- przez co najmniej 4 lat w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś jako referendarz sądowy, starszy referendarz sądowy, asystent prokuratora lub asystent sędziego (albo w Sądzie Najwyższym lub w Trybunale Konstytucyjnym wykonywałeś czynności typowe dla asystenta sędziego)
- jesteś magistrem prawa i przez co najmniej 4 lata w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś w kancelarii notarialnej i wykonywałeś typowe dla notariusza czynności
- jesteś magistrem prawa i przez co najmniej 4 lata w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś w urzędach organów władzy publicznej i wykonywałeś czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem na ich rzecz pomocy prawnej
- ukończyłeś aplikację legislacyjną i przez co najmniej 4 lata w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś w urzędach organów władzy publicznej lub państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywałeś zadania bezpośrednio związane z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego
- byłeś radcą lub starszym radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
- zdałeś egzamin sędziowski, prokuratorski, adwokacki, radcowski lub komorniczy
- przez co najmniej 4 lata w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu pracowałeś w międzynarodowym organie sądowym i wykonywałeś zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego.
Jak zostać notariuszem bez studiów?
Obecnie nie ma takiej możliwości — żeby zostać notariuszem w Polsce, trzeba ukończyć studia prawnicze i otrzymać tytuł magistra prawa, a potem zdać egzamin notarialny (na ogół po wcześniejszym odbyciu aplikacji).
Przeczytaj też: Jak zostać rzeczoznawcą [majątkowym, samochodowym]?
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
2. Jakie musisz mieć predyspozycje, żeby zostać notariuszem?
Notariusz to zawód zaufania społecznego. Dlatego nie każdy może i powinien zostać notariuszem.
Przede wszystkim warto pamiętać, że podczas swojej pracy notariusz powinien czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i interesów stron oraz innych osób, których mogą dotknąć konsekwencje prawne danego działania. A to bardzo poważne sprawy.
Ponadto akty notarialne powinny być przejrzyste i sporządzone w taki sposób, żeby osoba, która nie studiowała prawa, mogła je zrozumieć. Notariusz ma również obowiązek udzielić stronom wyjaśnień dotyczących dokonywanych czynności.
Oto cechy charakteru i kompetencje miękkie niezbędne, by zostać notariuszem i właściwie wykonywać swoje obowiązki:
- uczciwość
- rozwinięte umiejętności komunikacyjne
- wyrozumiałość
- otwartość
- odpowiedzialność
- zdolność do jasnego tłumaczenia zawiłych kwestii
- cierpliwość
- spokój i opanowanie
- zwracanie uwagi na detale
- dobra organizacja pracy
- umiejętność zachowania porządku
- dystans do problemów klientów
- profesjonalizm w pracy.
A jeśli rozważasz też inne ścieżki kariery niż notariusz, przeczytaj te artykuły: Jak zostać prokuratorem? Państwowe wymagania, Jak zostać sędzią w Polsce [też bez aplikacji]?, Jak zostać adwokatem krok po kroku? Wymagania i porady oraz Jak zostać doradcą podatkowym? Wymagania i porady.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Chcesz zostać notariuszem i masz więcej pytań? Zadaj mi je w komentarzu pod tym artykułem.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Jak zostac notariuszem
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV LiveCareerPodobne artykuły
Jak napisać CV: wzór do pracy i omówienie CV w 2025
Zobacz, jak napisać CV do pracy, żeby zwrócić uwagę rekruterów. W artykule znajdziesz wzór CV na 2025 i przykłady dobrze napisanych CV dla różnych zawodów.
Curriculum vitae: 50+ wzorów do wypełnienia i pobrania
Dowiedz się, jak przygotować poprawny wzór curriculum vitae. Zobacz ponad 50 wzorów do pobrania i wypełnienia dla różnych zawodów i ścieżek kariery.
Staż pracy a emerytura, umowa zlecenie, studia. Jak obliczyć?
Zobacz, co to jest staż pracy, jak go liczyć i jakie prawa Ci przysługują. Poznaj relacje między stażem pracy a emeryturą, urlopem, studiami i rodzajami umów.
Piszą o nas: