1. Jak zostać stewardessą lub stewardem? Wymagania i rekrutacja

Jak zostać stewardessą lub stewardem? Wymagania i rekrutacja

Żaneta Spadło
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Praca w chmurach to marzenie wielu osób. Latanie, kontakt z ludźmi i ciągłe podróże na koszt firmy — czyli codzienność w pracy cabin crew — czasami naprawdę potrafią zawrócić w głowie. Ale co zrobić, by to marzenie stało się rzeczywistością?

W tym artykule wyjaśnię Ci krok po kroku, jak zostać stewardessą lub stewardem — m.in. jakie wymagania musisz spełnić oraz które cechy i umiejętności mogą Ci się przydać. Przybliżę Ci także proces rekrutacji do popularnych linii lotniczych i podpowiem, jak zostać stewardessą w Ryanair, LOT czy Emirates.

To co — startujemy?

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Jak zostać stewardessą lub stewardem krok po kroku?

Stewardessy i stewardzi to pracownicy linii lotniczych, którzy obsługują pasażerów na pokładzie samolotu i są „twarzami” konkretnego przewoźnika. Ich zadaniem jest sprawić, by pasażerowie czuli się bezpiecznie i komfortowo. I choć ten zawód kojarzy nam się głównie z kobietami, to do cabin crew coraz częściej dołączają mężczyźni.

Z roku na rok zawód stewardessy staje się też dostępny dla coraz większej liczby osób. Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) przewiduje, że w 2024 roku liczba pasażerów znacznie przekroczy tę sprzed pandemii COVID-19, a do 2030 roku na całym świecie będzie brakować ponad milion stewardów i stewardess.

I mimo że kandydaci wciąż muszą spełnić szereg wymagań psychofizycznych, to dziś selekcja do cabin crew nie jest już tak surowa jak dawniej.

Zatem jak zostać stewardessą lub stewardem krok po kroku?

Przede wszystkim musisz być osobą pełnoletnią, czyli — w zależności od przewoźnika — mieć ukończone 18 lub 21 lat. Górnej granicy wieku nie ma, jednak najstarsze osoby aplikujące do pracy stewardessy to na ogół trzydziestolatki.

Musisz też zadbać o swój wygląd i zdrowie. W tym zawodzie bardzo ważna jest prezencja, dlatego kandydaci powinni mieć nienaganną sylwetkę (BMI < 25), zdrową cerę i zęby, zadbane włosy i dłonie oraz miłą aparycję. Zabronione jest posiadanie widocznych blizn, tatuaży i kolczyków (poza tymi w uszach). Jednym słowem — kandydatka lub kandydat do pracy powinni sprawiać wrażenie schludnych.

Do pracy w personelu pokładowym musisz mieć także odpowiedni wzrost. Pracodawcy zwykle wymagają 160–170 cm wzrostu w przypadku kobiet oraz 170–180 cm w przypadku mężczyzn. Powód jest prosty — stewardzi powinni komfortowo i bez przeszkód poruszać się po pokładzie samolotu oraz sięgać do schowków bagażowych nad fotelami pasażerów.

Od kandydatów do pracy w cabin crew wymaga się także płynnej znajomości języka angielskiego, umiejętności pływania, zaświadczenia o niekaralności oraz aktualnego paszportu, który umożliwi szybkie rozpoczęcie pracy.

Żeby zostać stewardessą lub stewardem, nie musisz za to ukończyć konkretnej szkoły. Zwykle wystarczy wykształcenie średnie i matura (co nie dziwi, gdyż o posadę najczęściej starają się osoby młode). A jeśli dany przewoźnik oczekuje wykształcenia wyższego, zwykle nie wymaga konkretnego kierunku studiów.

Pozostałe kwalifikacje zawodowe nabędziesz w trakcie szkolenia pracowniczego.

W naszej linii lotniczej szkolenie zajmuje około trzech tygodni, ale w innych liniach może ono trwać nawet dwa razy dłużej. W tym czasie uczymy się wszystkiego, co wiąże się z pracą stewardessy. Nasz podręcznik personelu pokładowego zawiera ponad 1000 stron materiału technicznego, który musimy opanować w stu procentach – od budowy samolotu, przez procedury ogólne, sprzęt awaryjny, procedury awaryjne, aż po pierwszą pomoc i inne zagadnienia medyczne. Każdy z tych działów jest dość obszerny. Procedury ogólne obejmują codzienne obowiązki personelu pokładowego przed, w trakcie i po rejsie. W dziale o sprzęcie awaryjnym uczymy się m.in. o źródłach tlenu na pokładzie (przenośne butle tlenowe, generatory itp.), rodzajach gaśnic, kapturów przeciwdymnych czy kamizelkach ratunkowych lub trapach. Każdy członek personelu pokładowego musi umieć sprawdzić, czy sprzęt awaryjny jest sprawny (robimy to przed każdym lotem) oraz jak go użyć w przypadku sytuacji awaryjnej. Na kolejnym etapie szkolenia uczymy się, jak się zachować w każdej niestandardowej sytuacji — takiej jak pożar, spadek ciśnienia, zagrożenie bombowe, uprowadzenie samolotu, ewakuacja czy wodowanie. Każda z tych procedur jest niesamowicie istotna, ponieważ w sytuacji nagłej musimy reagować szybko. Sporo czasu spędzamy więc na zajęciach praktycznych. Szkolenie kończy się symulatorem, gdzie załoga gasi prawdziwy pożar np. w półce bagażowej. Tworzone są warunki zadymienia, więc faktycznie korzystamy wtedy z kapturów przeciwdymnych i gaśnic. Przeprowadzamy też prawdziwą ewakuację samolotu — zarówno przez okna awaryjne, jak i drzwi główne z suwnią w postaci trapu.

Bardzo istotną częścią szkolenia są również zagadnienia medyczne, gdzie wraz z wykwalifikowanym personelem medycznym uczymy się udzielania pomocy w przypadku omdlenia, udaru, zawału czy nawet porodu przez pasażera. Samoloty wyposażone są w apteczki medyczne, a od niedawna również w defibrylatory AED. W przypadku zagrożenia życia lub zdrowia pasażerów w trakcie lotu to właśnie personel pokładowy musi wiedzieć, jak skutecznie udzielić pomocy.

Jako przyszli stewardzi i stewardessy mamy też zajęcia z wodowania oraz egzamin na basenie, który sprawdza naszą umiejętność pływania. Całe szkolenie kończy się egzaminem teoretycznym. Następnie czeka nas tzw. lot obserwacyjny, podczas którego śledzimy pracę załogi, a także egzamin praktyczny (tzw. line check), kiedy to samodzielnie wykonujemy wszystkie obowiązki i jesteśmy na bieżąco oceniani przez egzaminatora.
Martastewardessa z 5-letnim doświadczeniem

Jak widzisz — żeby podołać tym wyzwaniom, członkowie załogi samolotu muszą cechować się dobrym stanem zdrowia. Możesz więc być pewny, że zanim rozpoczniesz szkolenie, Twój pracodawca wyśle Cię na szczegółowe badania lekarskie. Dlaczego?

Praca stewardessy — poza tym, że wymusza obcowanie z różnymi ludźmi i bywa stresująca — wiąże się też z ciągłymi zmianami ciśnienia i nieregularnym trybem życia. Personel pokładowy musi też dobrze prezentować się w każdej sytuacji.

Dlatego przeciwwskazaniem do pracy w cabin crew są m.in. schorzenia neurologiczne (np. padaczka), cukrzyca, wady wymowy, zaburzenia równowagi, alergie, choroby psychiczne oraz schorzenia ograniczające sprawność ruchową. Lekarz dokładnie sprawdzi stan Twojego kręgosłupa, wzrok i słuch (w tym słyszenie dźwięków na pewnej częstotliwości). Czekają Cię również badania ciśnienia tętniczego, płuc i moczu oraz test rozróżniania kolorów.

Na własną rękę będziesz też musiał wyrobić książeczkę sanepidowską — w końcu jednym z zadań stewardess i stewardów jest serwowanie posiłków.

Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Jakie musisz mieć cechy i umiejętności, żeby zostać stewardessą?

Powiedzmy to sobie wprost — praca personelu pokładowego jest bardzo wymagająca zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Dlatego nie każdy może sobie na nią pozwolić.

Żeby zostać stewardessą i czerpać z tego zawodu przyjemność, trzeba wykazać się odwagą, cierpliwością i determinacją, a zwykłe życie rodzinne odłożyć na później. W zależności od przewoźnika może się również okazać, że będziesz zmuszona do przeprowadzki — czasami na drugi koniec świata. Toteż warto zawczasu przemyśleć, czy jesteś na taki krok gotowa.

W zamian czekają na Ciebie: praca w międzynarodowej załodze, służbowy mundur, ciekawskie spojrzenia pasażerów i zwiedzanie różnych zakątków świata. Ale też — konieczność radzenia sobie w sytuacjach zagrażających życiu.

W trakcie lotu wiele może się zdarzyć, a z mojego punktu widzenia do najtrudniejszych sytuacji należą te awaryjne i medyczne. Podczas rejsu stewardzi mają wiele obowiązków — m.in. przeprowadzenie serwisu sprzedażowego, zebranie śmieci czy rozliczenie dokumentów cateringowych. Bardzo często brakuje nam na to czasu, bo sprzedaż potrafi być bardzo intensywna. Ale gdy jakiś pasażer potrzebuje pomocy, to wszystko staje się nieistotne — członkowie załogi muszą więc umieć wyrwać się z rutyny codziennego „podawania kawy” i natychmiast odpowiednio zareagować. W takich sytuacjach najważniejszy jest dobry CRM, czyli komunikacja w załodze oraz umiejętne rozdzielenie funkcji — musimy szybko zadecydować, kto zajmie się poszkodowanym, poszuka lekarza na pokładzie i o całym zajściu powiadomi kapitana, a w razie konieczności zabezpieczy bufety i przygotuje kabinę do lądowania awaryjnego. W naszej pracy zdarzają się również inne nietypowe sytuacje — jak chociażby lądowanie w miejscu innym niż planowane, przerwany start, opóźnienia z przyczyn operacyjnych lub pogodowych. W każdej z tych sytuacji zarówno załodze, jak i pasażerom towarzyszą spore emocje. Ważną cechą członków personelu pokładowego jest więc umiejętność racjonalnego myślenia w sytuacjach stresowych, cierpliwość i opanowanie w stosunku do pasażerów, którzy pod wpływem nerwów czy po spożyciu alkoholu potrafią być bardzo nieprzyjemni. Umiejętne zarządzanie czasem, zachowanie profesjonalnej postawy, a szczególnie działanie zgodnie z procedurami wyznaczonymi przez firmę — w takich sytuacjach jest to kluczowe. Mówi się nawet, że procedury awaryjne zostały napisane krwią, a to dlatego, że ukształtowała je historia.
Martastewardessa z 5-letnim doświadczeniem

A oto inne cechy charakteru i kompetencje miękkie potrzebne w pracy stewardessy:

  • punktualność i dyspozycyjność
  • wysoka odporność na stres
  • miła aparycja
  • świetna organizacja pracy
  • rozwinięte umiejętności komunikacyjne
  • umiejętność pracy zespołowej
  • pewność siebie
  • umiejętność szybkiego podejmowania decyzji
  • odpowiedzialność i zaangażowanie
  • dobra kondycja fizyczna.

Nie wiesz, czy dasz sobie radę? W internecie znajdziesz blogi i vlogi osób, które przeszły tę drogę przed Tobą i opowiadają o swoich doświadczeniach — m.in.:

Możesz również wykonać szybki test na cabin crew, żeby sprawdzić, czy spełniasz podstawowe wymagania.

3. Jak wygląda rekrutacja do pracy stewardessy lub stewarda?

Aby dostać pracę w zawodzie, musisz napisać CV do cabin crew oraz list motywacyjny stewardessy lub stewarda (jeśli pracodawca tego wymaga). A gdy przejdziesz już wstępną selekcję — pójść na spotkanie rekrutacyjne, które… może potrwać nawet cały dzień. Dlaczego?

Rekrutacje do linii lotniczych są organizowane w jednym terminie dla wszystkich kandydatów i składają się z kilku etapów. Zazwyczaj są to:

Ale żeby pójść na spotkanie, najpierw trzeba napisać naprawdę dobre CV. Większość pracodawców wymaga CV po angielsku, co powinno być wyraźnie zaznaczone w ofercie pracy.

Co ciekawe — w przeciwieństwie do większości pracodawców, linie lotnicze nie przywiązują aż tak dużej wagi do doświadczenia w CV. Każda nowo zatrudniona osoba i tak przejdzie specjalne szkolenie na konkretny typ samolotu.

O wiele ważniejsze będą więc Twoje umiejętności, cechy psychofizyczne, dobry stan zdrowia i oczywiście wygląd. Dlatego w CV musisz zamieścić profesjonalne zdjęcie swojej twarzy i/lub całej sylwetki (takie wymagania stawia m.in. Emirates).

Jednak każda linia lotnicza ma własne standardy rekrutacyjne i warto zapoznać się z nimi jeszcze przed wysłaniem dokumentów aplikacyjnych.

Na przykład żeby zostać stewardessą LOT-u, należy założyć własną działalność gospodarczą — czyli podpisać z firmą kontrakt B2B zamiast umowy o pracę. Za to pierwsze etapy rekrutacji zostaną przeprowadzone w języku polskim (w przypadku zagranicznych przewoźników musisz przygotować się na rozmowę kwalifikacyjną po angielsku).

Najtrudniejszy proces rekrutacyjny do cabin crew mają katarskie linie lotnicze. Żeby zostać stewardessą Qatar Airways, trzeba mieć nieskazitelne ciało pozbawione jakichkolwiek blizn, zaczerwień i tatuaży. Warto również pamiętać, że w przypadku arabskich przewoźników minimalny wiek członków personelu pokładowego to 21 lat.

Natomiast na najkrótszą rekrutację i stosunkowo niewielkie wymagania możesz liczyć w tanich liniach lotniczych — Ryanair i WizzAir. Niestety, będzie to również związane z niższym wynagrodzeniem.

Na koniec jeszcze jedna ważna informacja. Najwięcej lotów odbywa się w sezonie letnim, do którego linie lotnicze przygotowują się przez całą zimę. Dlatego żeby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie, warto aplikować od października do marca.

Przeczytaj też nasz poradnik: Jak zostać pilotem samolotu? Licencje i rekrutacja na pilota oraz Pilot CV (template) - jak napisać?

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Chcesz zostać stewardessą i masz więcej pytań? Zadaj mi je w komentarzu pod tym artykułem — chętnie Ci pomogę.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Jak zostac stewardessa

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV LiveCareer
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: