Stwórz profesjonalne CV teraz!
COO: co znaczy skrót po polsku? Co to za stanowisko?
Piszą o nas:
COO, CFO, CTO, CEO… w anglojęzycznej nomenklaturze stanowisk i skrótów można się pogubić. Obecnie w Polsce coraz więcej firm, nie tylko międzynarodowych korporacji, korzysta z obcojęzycznych nazw stanowisk.
W tym artykule przeczytasz, kim jest COO — co dokładnie znaczy ten skrót i jak go rozwinąć oraz przetłumaczyć na polski, oraz czym zajmuje się osoba, która piastuje takie stanowisko.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Co oznacza skrót COO?
Po angielsku skrót COO rozwija się do Chief Operating Officer. Na Polski możemy to przetłumaczyć jako dyrektor operacyjny albo dyrektor do spraw operacyjnych. To jedna z najważniejszych osób w firmie, która podlega jedynie CEO (Chief Executive Officer), czyli dyrektorowi generalnemu albo prezesowi zarządu.
COO należy do grupy zawodów zwanej C-Suite, czyli stanowisk kierowniczych (wszystkie tytuły zaczynają się od chief, czyli dyrektor), do której najczęściej zaliczają się członkowie zarządu i szefowie działów korporacji, np. CMO — Chief Marketing Officer (kierownik marketingu), CTO — Chef Technology Officer (dyrektor techniczny) czy też CIO — Chief Information Officer, kierownik działu IT.
COO zwyczajowo jest po prostu zastępcą CEO, czyli „szefa wszystkich szefów” i według badań dość często po jego odejściu przejmuje zarządzanie całą firmą i staje się jej głównym dyrektorem.
2. Czym zajmuje się COO?
Chief Operating Officer czy jego polski odpowiednik dyrektor operacyjny, brzmią dość enigmatycznie i wiele osób nie wie, czym się zajmują i sądzi, że to głównie reprezentacyjne funkcje — co nie jest do końca zgodne z prawdą.
COO zajmuje się nadzorowaniem firmowych operacji i, inaczej niż kierownicy innych działów, nie skupia się na funkcjonowaniu poszczególnych części firmy, a na szerzej pojętej strategii. Obowiązki COO zależą często od polityki przedsiębiorstwa i jego potrzeb.
Dla przykładu Chief Operating Officer może zajmować się nadzorowaniem działania wewnętrznych procedur firmy, ustalaniem jej strategii biznesowej oraz dostarczaniem CEO informacji na temat jej funkcjonowania.
Może również zajmować się nadzorowaniem prac administracyjnych, HR-owych oraz opracowaniem ścieżek awansów dla pracowników. Mówiąc najprościej, jest to osoba, która powinna dbać o to, aby firma funkcjonowała jak dobrze nakręcony szwajcarski zegarek.
COO często również ustala i wdraża plan rozwoju firmy i wyznacza cele — biznesowe, finansowe oraz wizerunkowe — oraz przekazuje je pracownikom. Jeśli porównamy jego obowiązki z CEO, to ten drugi jest przede wszystkim odpowiedzialny za długofalowy sukces firmy, a pierwszy za jej codzienne, sprawne funkcjonowanie.
Chief Operating Officer powinien również zajmować się ulepszaniem działań operacyjnych firmy, znajdowaniem ich słabych punktów i naprawieniem ich oraz dbaniem o odpowiednią politykę zatrudniania nowych pracowników i szukania kandydatów oraz odpowiednie wdrożenie procesu rekrutacji.
COO współpracuje ściśle z kierownikami poszczególnych działów firmy — może np. przygotowywać i nadzorować budżet wraz z CFO (Chief Finance Officer — dyrektorem finansowym) czy też ustalać strategię funkcjonowania poszczególnych zespołów.
Niektórzy uważają, że zatrudnianie COO rozmywa odpowiedzialność w firmie i „odbiera” część obowiązków CEO. Natomiast badania pokazują, że sprawnie współpracujący kierownicy, dobrze wpływają na performance firmy.
Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.
3. Jak zostać COO?
To zależy. Sporą część takich stanowisk zajmują założyciele firm albo jej pracownicy na drodze awansu i dlatego nie ma zbyt wielu ofert pracy dla Chief Operating Officerów. Dzieje się tak głównie dlatego, że to stanowisko wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i CEO chcą mieć doświadczonych, sprawdzonych i zaufanych COO.
Co ciekawe, zaledwie 17% COO, którzy awansowali na CEO dużych korporacji, zostało później zastąpionych innymi pracownikami z zewnątrz firmy lub spośród jej innych pracowników. To pokazuje, że rzeczywiście relacja między najwyżej postawionymi osobami w firmie jest bardzo bliska.
To oczywiście nie zmienia faktu, że można przyjść do nowej firmy na stanowisko COO, zwłaszcza jeśli wcześniej już pełniło się tę funkcję. Gdzie zatem szukać pracy jako Chief Operating Officer?
Możesz oczywiście próbować korzystać z job-boardów, czyli wyszukiwarek ofert pracy — w Polsce np. Pracuj.pl, a za granicą Indeed.com. Warto też szukać ogłoszeń za pośrednictwem LinkedIna.
Wymagania na stanowisko COO to przede wszystkim wcześniejsze doświadczenie managerskie (najczęściej długie i na już wysokich szczeblach firmowej hierarchii) oraz umiejętność nadzorowania procesów, implementacji strategii biznesowych i, po prostu, zarządzania — ludźmi oraz projektami.
Ponieważ to stanowisko, które wymaga bardzo szerokich kompetencji zawodowych i szeregu umiejętności, biorąc udział w rekrutacji powinieneś napisać idealne CV, list motywacyjny oraz świetnie przygotować się zarówno do rozmowy kwalifikacyjnej, jak i wieloetapowego procesu weryfikacji zawodowej, tzw. assessment center.
4. Ile zarabia COO?
Zarobki COO będą oczywiście zależały przede wszystkim od wielkości firmy i jej kapitału. W Stanach Zjednoczonych średnie zarobki Chief Operating Officera wynoszą 374 329 dolarów rocznie, czyli 31 tys. dolarów miesięcznie (około 120 tys. złotych).
Oczywiście, pensja COO Google’a, Amazona, Facebooka czy innej z największych światowych korporacji będzie znacznie wyższa. Warto też pamiętać, że wielu wysoko postawionych członków zarządów w amerykańskich firmach dostaje ich akcje, z których zysk może być ogromny.
A jak wyglądają zarobki COO w Polsce? Serwis Pracuj.pl podaje, że mediana zarobków na tym stanowisku wynosi 20 tys. zł, co sprawia, że jest to jeden z najlepiej płatnych zawodów w Polsce.
Stawiasz dopiero pierwsze kroki w dużej firmie? Przeczytaj nasz poradnik o pracy w korporacji i zobacz, co to jest coworking.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Masz jakieś pytania o COO? A może pracujesz jako Chief Operating Officer i chciałbyś podzielić się swoim doświadczeniem? Koniecznie zostaw komentarz pod artykułem.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.
Oceń ten artykuł:
Coo
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
Curriculum vitae - wzór po polsku. Co to jest CV?
Sprawdź, co to jest curriculum vitae (skrót: CV). Zobacz profesjonalny wzór, szablony i przykłady. Dowiedz się, jak napisać curriculum vitae, które da Ci pracę.
Przykładowe CV managera i list motywacyjny kierownika - wzór
Zobacz wzory CV oraz listu motywacyjnego na stanowisko kierownicze wraz z omówieniem i sprawdź, jak zrobić dobre wrażenie na pracodawcy dzięki CV managera.
Rozmowa kwalifikacyjna na stanowisko kierownicze [+ 8 pytań]
Zobacz, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej na kierownika. Poznaj 8 typowych pytań rekrutacyjnych dla managerów i przykładowe odpowiedzi.
Piszą o nas: