Stwórz profesjonalne CV teraz!
CTO: co znaczy ten skrót po polsku? CTO vs CIO i CEO
Piszą o nas:
CTO to skrót od angielskiego terminu Chief Technology Officer. Oznacza on pracownika, który kieruje sprawami dotyczącymi technologii. CTO często zasiada w zarządzie korporacji, więc musi posiadać zarówno szeroką wiedzę techniczną, jak i biznesową.
W tym artykule wyjaśnię Ci, czym się zajmuje i ile zarabia CTO. Ponadto pokażę Ci zależności między stanowiskami CTO, CIO i CEO. Dzięki temu o wiele łatwiej odnajdziesz się w rzeczywistości korporacyjnej.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Co oznacza skrót CTO po polsku? Znaczenie i zakres obowiązków
Skrót CTO po polsku można przetłumaczyć jako dyrektor ds. technologii albo dyrektor techniczny. Badania wskazują, że wyodrębnienie takiego stanowiska znacznie poprawia rentowność firmy.
CTO sprawuje najwyższą władzę wykonawczą w kwestiach technicznych i naukowych, dlatego powinien być zarówno dobrym managerem, jak i specjalistą w swojej dziedzinie. Do głównych obowiązków CTO należą m.in.
- tworzenie strategii w obszarze technologii zgodnej z celami biznesowymi firmy
- nadzorowanie używanych technologii i dbanie o efektywność procesów
- zarządzanie badaniami, rozwojem technologii i zasobami IT oraz związanymi z tym przychodami
- śledzenie trendów i nowości na rynku
- identyfikowanie szans i zagrożeń dla firmy w obszarze technologii
- znajomość obecnych standardów technologicznych i przepisów, które ich dotyczą
- obserwowanie działań konkurencji w zakresie rozwiązań technologicznych
- wdrażanie nowych systemów i rozwiązań optymalizacyjnych
- nadzór nad ochroną danych i cyberbezpieczeństwem
- reprezentowanie firmy przed partnerami i inwestorami.
Co jednak istotne, rola CTO może się różnić w zależności od wielkości i typu przedsiębiorstwa.
Jeśli firma jest mała, to Chief Technology Officer będzie zajmował się głównie programowaniem i „spinaniem” wszystkiego w całość.
Natomiast w dużej korporacji CTO będzie odpowiedzialny za zbieranie informacji od osób zajmujących się tworzeniem technologii, konsultowanie problemów z innymi działami, CEO (czyli dyrektorem generalnym lub prezesem zarządu) i COO (dyrektorem operacyjnym) oraz podejmowanie właściwych decyzji. W takim układzie mniej istotne lub bardziej czasochłonne zadania trafią do osób na niższych stanowiskach.
Chciałbyś w przyszłości zostać CTO w dużej korporacji? Najpierw napisz profesjonalne CV, a potem przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko kierownicze. Możesz też przeprowadzić test swoich kwalifikacji zawodowych (np. na stronie CTO Academy), żeby sprawdzić, nad czym jeszcze mógłbyś popracować.
A jeśli szukasz pracy jako CTO za granicą, poznaj przydatne zwroty do CV po angielsku.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
2. CTO — zarobki na stanowisku dyrektora technicznego
Stanowisko dyrektora ds. technologii należy do najwyższych w firmie. Nic więc dziwnego, że zarobki CTO kwalifikują się do jednych z najlepiej płatnych zawodów.
Serwis wynagrodzenia.pl podaje, że mediana wynagrodzeń na tego typu stanowiskach to aż 21 460 zł brutto miesięcznie (przy czym 50% dyrektorów zarabia mniej, a 50% więcej). Natomiast w Stanach Zjednoczonych pensja CTO może wahać się od 75 tys. do ponad 200 tys. dolarów rocznie w zależności od sektora firmy.
Oczywiście, zostanie CTO nie jest takie proste. W rekrutacji na tak wysokie stanowiska pracodawcy często stosują tzw. assessment center, czyli wieloetapowy i skomplikowany proces weryfikacji zawodowej kandydatów.
3. CTO vs CIO i CEO. Czym stanowisko CTO różni się od innych?
Stanowiska CTO i CIO często są ze sobą mylone. Mimo że w niektórych firmach granice między nimi zacierają się, to rola CIO (Chief Information Officer, czyli dyrektora ds. informacji) jest bardziej wewnętrzna, a CTO — zewnętrzna.
Zadaniem CIO jest więc budowanie infrastruktury IT firmy zgodnie z celami biznesowymi oraz usprawnianie wewnętrznych procesów. CIO współpracuje z dostawcami, jest organizatorem i „twarzą” działu IT w oczach innych zespołów lub jednostek. Zaś CTO skupia się na zewnętrznej ofercie technologicznej firmy. Buduje i ulepsza sprzedawaną technologię, współpracuje z partnerami i inwestorami.
Natomiast CEO to inaczej dyrektor generalny. I chociaż blisko współpracuje on zarówno z CTO, jak i CIO — a niekiedy każdy z nich zasiada w zarządzie spółki — to właśnie CEO podejmuje kluczowe decyzje na temat działania przedsiębiorstwa. Jest twarzą firmy, odpowiada za jej misję i strategię, a także decyduje o inwestycjach, fuzjach i przejęciach. Dlatego nie musi mieć tak zaawansowanej wiedzy technologicznej jak CTO.
Zobacz też: Co to jest coworking?
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Chciałbyś w przyszłości zostać CTO lub CIO? Co sądzisz o wysokości ich zarobków w Polsce i na świecie? Zostaw swoją opinię w komentarzu.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Cto
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
Jak napisać list motywacyjny? Wzór i przykłady listów do pracy
Jak napisać list motywacyjny, który sprawi, że pracodawca zaprosi Cię na rozmowę kwalifikacyjną? Zobacz gotowy wzór listu do pracy i praktyczne przykłady.
Jak napisać CV: wzór do pracy i omówienie CV w 2024
Zobacz, jak napisać CV do pracy, żeby zwrócić uwagę rekruterów. W artykule znajdziesz wzór CV na 2024 i przykłady dobrze napisanych CV dla różnych zawodów.
Rozmowa kwalifikacyjna: poradnik przed i po rozmowie o pracę
Czeka Cię rozmowa kwalifikacyjna i nie wiesz, co robić? Przeczytaj nasz poradnik, dzięki któremu żadna rozmowa o pracę nie będzie Ci straszna.
Piszą o nas: