Stwórz profesjonalne CV teraz!
HR — co to znaczy? Czym zajmuje się dział Human Resources?
Piszą o nas:
Skrót HR pochodzi od angielskiego wyrażenia Human Resources, który po polsku oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi. W praktyce to właśnie specjaliści ds. HR odpowiadają za zatrudnianie i zwalnianie pracowników, procesy rekrutacyjne, szkolenia, onboarding oraz sprawy administracyjne.
Za chwilę wyjaśnię Ci, jak dokładnie wygląda branża HR i czym zajmuje się dział HR w firmie. Poznasz różnice między miękkim i twardym HR-em oraz perspektywy na pracę w tym zawodzie.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. HR — co to znaczy?
HR to inaczej zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie (ang. Human Resources Management). Jest to szerokie pojęcie, jednak w praktyce odnosi się do polityki personalnej firmy — a więc pracy, którą niegdyś wykonywał dział kadr lub dział personalny.
Praca działu HR jest bardzo ważna. We współczesnym świecie zasoby ludzkie mają bowiem realny wpływ na wartość i konkurencyjność firm. Nie chodzi jednak o to, że to ludzie są zasobem, ale że tym zasobem dysponują — a więc ogółem cech i właściwości, które umożliwiają im pełnienie różnych ról w przedsiębiorstwie.
Oczywiście, zarządzanie zasobami ludzkimi to nie to samo co zarządzanie ludźmi. Dział HR, mimo że blisko współpracuje z władzami organizacji, nie zajmuje się jej strategią biznesową.
HR jest raczej łącznikiem między szefostwem a pracownikami firmy. Jego rola polega m.in. na wdrażaniu zarządzonych rozwiązań oraz sugerowaniu zmian, jeżeli przestają one służyć pracownikom lub firmie.
2. Dział HR — czym się zajmuje w firmie?
Zadaniem działu HR jest dbanie o dobrą atmosferę i samopoczucie pracowników, a tym samym — polepszenie funkcjonowania całej firmy.
Chodzi więc nie tylko o rekrutację kandydatów do pracy lub ich poszukiwanie (czym zajmuje się głównie headhunter) czy naliczanie wynagrodzeń, ale też o komunikowanie się z pracownikami, wdrażanie szkoleń, nadzór nad benefitami pracowniczymi oraz przeciwdziałanie mobbingowi w pracy. Praca HR-owca jest zatem pełna wyzwań.
Za jedno z największych wyzwań w moim zawodzie uważam nadążanie za zmieniającym się rynkiem pracy oraz potrzebami pracowników. W tym drugim przypadku sporym wyzwaniem jest zwłaszcza wyczucie odpowiedniego momentu, w którym pracownik potrzebuje naszej pomocy. Chodzi tutaj o reakcję na czas, dostrzeżenie, że coś się dzieje, reagowanie na sygnały, które wysyła nam pracownik, zanim jeszcze wprost opowie nam o problemie. Innym wyzwaniem, z którym często borykają się HR-owcy, jest przekonanie biznesu, że nie wszystkie działania w naszej pracy dają szybkie i mierzalne efekty, które można opisać np. w liczbach. W przypadku naszych działań wysiłek włożony w daną inicjatywę nie zawsze przynosi natychmiastowy i dający się zmierzyć rezultat.
Zadania, którym musi sprostać specjalista ds. HR, można podzielić na HR miękki i twardy.
Miękki HR — co to jest?
Miękki HR skupia się przede wszystkim na rekrutacji, onboardingu oraz dbaniu o środowisko pracownicze w organizacji. Obejmuje on m.in.:
- kreowanie pozytywnego wizerunku firmy na rynku pracy
- zamieszczanie ofert pracy
- selekcję napływających curriculum vitae
- czytanie CV i listów motywacyjnych kandydatów
- prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych
- komunikację z potencjalnymi pracownikami na LinkedIn
- wdrażanie nowych pracowników do firmy
- stwarzanie warunków, które ułatwią pracownikom osiąganie celów wyznaczonych przez firmę
- przeprowadzanie okresowej ewaluacji ocen pracowników
- monitorowanie poziomu zadowolenia pracowników i wdrażanie działań naprawczych
- rozwiązywanie konfliktów
- zapewnienie dobrej atmosfery w organizacji
- motywowanie pracowników
- dbanie o przepływ informacji między pracownikami a kierownictwem firmy.
Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.
Twardy HR — czym się zajmuje?
Działania z obszaru twardego HR dotyczą kwestii kadrowych, prawnych i administracyjnych. Należą do nich m.in.:
- zawieranie umów z pracownikami
- kierowanie niezbędnych ostrzeżeń do pracowników i zwalnianie ich z pracy
- wyliczanie wynagrodzeń i ekwiwalentów urlopowych
- naliczanie urlopów pracowniczych zgodnie z Kodeksem pracy
- rozliczanie zwolnień lekarskich pracowników
- obsługiwanie systemu kadrowo-płacowego
- sporządzanie i prowadzenie firmowej dokumentacji
- przygotowywanie dokumentacji związanej z przebiegiem zatrudnienia
- zgłaszanie pracowników do ubezpieczenia ZUS i urzędu skarbowego.
Osoby pracujące w obszarze twardego HR muszą więc dobrze orientować się w przepisach oraz prawach i obowiązkach pracowników i pracodawców.
3. Jak zostać specjalistą ds. HR?
Barometr zawodów na 2022 rok wskazywał, że zawód specjalisty ds. zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji znajduje się w równowadze — a to oznacza, że liczba wolnych stanowisk odpowiada liczbie potencjalnych kandydatów. Ponadto w wielu powiatach (głównie na zachodzie Polski) występuje deficyt poszukujących pracy w HR.
Co również istotne, HR-owiec może pracować w firmie z dowolnej branży albo prowadzić własną działalność gospodarczą i wykonywać zlecenia dla przedsiębiorstw. W praktyce HR-owcy najczęściej pracują w średnich i dużych korporacjach.
Dlatego jeśli posiadasz odpowiednie kwalifikacje i jesteś otwarty na działanie w różnych branżach, to znalezienie ofert pracy w HR nie powinno być trudne.
Oto przykładowe stanowiska, na które możesz aplikować:
- HR business partner (oznacza zaufanego partnera strategicznego, który oferuje wsparcie prezesów i menedżerów)
- dyrektor ds. personalnych
- kierownik ds. rekrutacji
- specjalista ds. rekrutacji
- kierownik działu kadr i płac
- specjalista ds. kadr i płac
- specjalista ds. szkoleń
- asystent ds. personalnych
- doradca zawodowy
- inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ponadto w korporacjach możesz spotkać się z angielskimi nazwami tych stanowisk — np. HR Manager, HR Specialist, HR Assistant, HR Consultant, HR and Payroll Specialist czy Recruitment Specialist.
HR-owiec — zarobki
Podobnie jak w przypadku innych branż, zarobki w HR zależą od piastowanego stanowiska.
W 2020 roku na najwyższe pensje mogli liczyć dyrektorzy ds. personalnych — mediana ich wynagrodzeń wynosiła wtedy aż 17 596 zł brutto. Na drugim miejscu znaleźli się HR business partnerzy oraz kierownicy ds. personalnych — tutaj ten sam wskaźnik wynosił 9000 zł brutto. Zaś w przypadku specjalistów wahał się od 4651 do 7481 zł brutto.
Natomiast według wcześniejszego badania na najniższe płace w branży HR mogli liczyć inspektorzy ds. BHP, asystenci personalni oraz doradcy zawodowi.
Jak zostać HR-owcem?
Żeby rozpocząć pracę w branży HR, trzeba ukończyć studia — najlepiej socjologię lub psychologię.
Ważna jest także znajomość języka angielskiego na wysokim poziomie oraz programów rekrutacyjnych ATS (np. eRecruiter, HRlink, Recruitee czy Traffit), a w przypadku twardego HR — również przepisów i zagadnień kadrowo-płacowych.
Jednak w pracy HR-owca bardzo istotne są również niektóre cechy charakteru i kompetencje miękkie — takie jak zdolności komunikacyjne, umiejętność pracy w zespole, otwartość, świetna organizacja pracy, umiejętność wyznaczania priorytetów oraz wrażliwość na innych.
Moim zdaniem dobry HR-owiec powinien posiadać dwie bardzo ważne cechy. Pierwszą z nich jest wykazywana na każdym kroku empatia — zarówno w stosunku do kandydatów i współpracowników, jak i biznesu czy menedżerów. Chodzi tutaj o autentyczną empatię w codziennej pracy, a nie tylko podczas spotkań kwartalnych (chociaż i one są istotne). Drugą jest zrozumienie branży, w której się pracuje, produktu, z którym ma się do czynienia oraz samej struktury organizacji, w jakiej obraca się dany HR.
Poza tym musisz pamiętać, że osoby, które będą Cię rekrutować, prawdopodobnie sami są już specjalistami w dziedzinie HR.
Dlatego musisz napisać naprawdę świetne CV i list motywacyjny, a potem dobrze przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej — szczególnie jeśli w przyszłości chciałbyś przeprowadzać takie rozmowy w imieniu firmy.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Chciałbyś dowiedzieć się czegoś jeszcze o branży HR? Zadaj mi pytanie pod tym artykułem — chętnie Ci pomogę!
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.
Oceń ten artykuł:
Hr co to
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
Umiejętności w CV: jakie warto wpisać? Lista 15 przykładów
Stwórz efektowną listę umiejętności w CV. Sprawdź, które z nich są cenne dla pracodawców i jak je wpisać w CV.
Doświadczenie zawodowe w CV - przykłady. Jak opisać?
Zobacz przykłady opisu doświadczenia w CV, sprawdź w jakiej kolejności wymienić stanowiska i jak ciekawie opisać zakres obowiązków w życiorysie.
Staż z urzędu pracy 2024: wynagrodzenie, urlop i zasady stażu
Sprawdź, czy warto iść na staż z urzędu pracy. Zobacz, ile wynosi wynagrodzenie za staż z urzędu pracy w 2024 roku i jakie warunki musisz spełnić.
Piszą o nas: