1. HR — co to znaczy? Czym zajmuje się dział Human Resources?

HR — co to znaczy? Czym zajmuje się dział Human Resources?

Żaneta Spadło
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Skrót HR pochodzi od angielskiego wyrażenia Human Resources, który po polsku oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi. W praktyce to właśnie specjaliści ds. HR odpowiadają za zatrudnianie i zwalnianie pracowników, procesy rekrutacyjne, szkolenia, onboarding oraz sprawy administracyjne.

Za chwilę wyjaśnię Ci, jak dokładnie wygląda branża HR i czym zajmuje się dział HR w firmie. Poznasz różnice między miękkim i twardym HR-em oraz perspektywy na pracę w tym zawodzie.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. HR — co to znaczy?

HR to inaczej zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie (ang. Human Resources Management). Jest to szerokie pojęcie, jednak w praktyce odnosi się do polityki personalnej firmy — a więc pracy, którą niegdyś wykonywał dział kadr lub dział personalny.

Praca działu HR jest bardzo ważna. We współczesnym świecie zasoby ludzkie mają bowiem realny wpływ na wartość i konkurencyjność firm. Nie chodzi jednak o to, że to ludzie są zasobem, ale że tym zasobem dysponują — a więc ogółem cech i właściwości, które umożliwiają im pełnienie różnych ról w przedsiębiorstwie.

Oczywiście, zarządzanie zasobami ludzkimi to nie to samo co zarządzanie ludźmi. Dział HR, mimo że blisko współpracuje z władzami organizacji, nie zajmuje się jej strategią biznesową.

HR jest raczej łącznikiem między szefostwem a pracownikami firmy. Jego rola polega m.in. na wdrażaniu zarządzonych rozwiązań oraz sugerowaniu zmian, jeżeli przestają one służyć pracownikom lub firmie.

2. Dział HR — czym się zajmuje w firmie?

Zadaniem działu HR jest dbanie o dobrą atmosferę i samopoczucie pracowników, a tym samym — polepszenie funkcjonowania całej firmy.

Chodzi więc nie tylko o rekrutację kandydatów do pracy lub ich poszukiwanie (czym zajmuje się głównie headhunter) czy naliczanie wynagrodzeń, ale też o komunikowanie się z pracownikami, wdrażanie szkoleń, nadzór nad benefitami pracowniczymi oraz przeciwdziałanie mobbingowi w pracy. Praca HR-owca jest zatem pełna wyzwań.

Za jedno z największych wyzwań w moim zawodzie uważam nadążanie za zmieniającym się rynkiem pracy oraz potrzebami pracowników. W tym drugim przypadku sporym wyzwaniem jest zwłaszcza wyczucie odpowiedniego momentu, w którym pracownik potrzebuje naszej pomocy. Chodzi tutaj o reakcję na czas, dostrzeżenie, że coś się dzieje, reagowanie na sygnały, które wysyła nam pracownik, zanim jeszcze wprost opowie nam o problemie. Innym wyzwaniem, z którym często borykają się HR-owcy, jest przekonanie biznesu, że nie wszystkie działania w naszej pracy dają szybkie i mierzalne efekty, które można opisać np. w liczbach. W przypadku naszych działań wysiłek włożony w daną inicjatywę nie zawsze przynosi natychmiastowy i dający się zmierzyć rezultat.
Daria Tęcza Senior Recruiter w BOLD

Zadania, którym musi sprostać specjalista ds. HR, można podzielić na HR miękki i twardy.

Miękki HR — co to jest?

Miękki HR skupia się przede wszystkim na rekrutacji, onboardingu oraz dbaniu o środowisko pracownicze w organizacji. Obejmuje on m.in.:

  • kreowanie pozytywnego wizerunku firmy na rynku pracy
  • zamieszczanie ofert pracy
  • selekcję napływających curriculum vitae
  • czytanie CV i listów motywacyjnych kandydatów
  • prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych
  • komunikację z potencjalnymi pracownikami na LinkedIn
  • wdrażanie nowych pracowników do firmy
  • stwarzanie warunków, które ułatwią pracownikom osiąganie celów wyznaczonych przez firmę
  • przeprowadzanie okresowej ewaluacji ocen pracowników
  • monitorowanie poziomu zadowolenia pracowników i wdrażanie działań naprawczych
  • rozwiązywanie konfliktów
  • zapewnienie dobrej atmosfery w organizacji
  • motywowanie pracowników
  • dbanie o przepływ informacji między pracownikami a kierownictwem firmy.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

Twardy HR — czym się zajmuje?

Działania z obszaru twardego HR dotyczą kwestii kadrowych, prawnych i administracyjnych. Należą do nich m.in.:

Osoby pracujące w obszarze twardego HR muszą więc dobrze orientować się w przepisach oraz prawach i obowiązkach pracowników i pracodawców.

3. Jak zostać specjalistą ds. HR?

Barometr zawodów na 2022 rok wskazywał, że zawód specjalisty ds. zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji znajduje się w równowadze — a to oznacza, że liczba wolnych stanowisk odpowiada liczbie potencjalnych kandydatów. Ponadto w wielu powiatach (głównie na zachodzie Polski) występuje deficyt poszukujących pracy w HR.

Co również istotne, HR-owiec może pracować w firmie z dowolnej branży albo prowadzić własną działalność gospodarczą i wykonywać zlecenia dla przedsiębiorstw. W praktyce HR-owcy najczęściej pracują w średnich i dużych korporacjach.

Dlatego jeśli posiadasz odpowiednie kwalifikacje i jesteś otwarty na działanie w różnych branżach, to znalezienie ofert pracy w HR nie powinno być trudne.

Oto przykładowe stanowiska, na które możesz aplikować:

  • HR business partner (oznacza zaufanego partnera strategicznego, który oferuje wsparcie prezesów i menedżerów)
  • dyrektor ds. personalnych
  • kierownik ds. rekrutacji
  • specjalista ds. rekrutacji
  • kierownik działu kadr i płac
  • specjalista ds. kadr i płac
  • specjalista ds. szkoleń
  • asystent ds. personalnych
  • doradca zawodowy
  • inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ponadto w korporacjach możesz spotkać się z angielskimi nazwami tych stanowisk — np. HR Manager, HR Specialist, HR Assistant, HR Consultant, HR and Payroll Specialist czy Recruitment Specialist.

HR-owiec — zarobki

Podobnie jak w przypadku innych branż, zarobki w HR zależą od piastowanego stanowiska.

W 2020 roku na najwyższe pensje mogli liczyć dyrektorzy ds. personalnych — mediana ich wynagrodzeń wynosiła wtedy aż 17 596 zł brutto. Na drugim miejscu znaleźli się HR business partnerzy oraz kierownicy ds. personalnych — tutaj ten sam wskaźnik wynosił 9000 zł brutto. Zaś w przypadku specjalistów wahał się od 4651 do 7481 zł brutto.

Natomiast według wcześniejszego badania na najniższe płace w branży HR mogli liczyć inspektorzy ds. BHP, asystenci personalni oraz doradcy zawodowi.

Jak zostać HR-owcem?

Żeby rozpocząć pracę w branży HR, trzeba ukończyć studia — najlepiej socjologię lub psychologię.

Ważna jest także znajomość języka angielskiego na wysokim poziomie oraz programów rekrutacyjnych ATS (np. eRecruiter, HRlink, Recruitee czy Traffit), a w przypadku twardego HR — również przepisów i zagadnień kadrowo-płacowych.

Jednak w pracy HR-owca bardzo istotne są również niektóre cechy charakteru i kompetencje miękkie — takie jak zdolności komunikacyjne, umiejętność pracy w zespole, otwartość, świetna organizacja pracy, umiejętność wyznaczania priorytetów oraz wrażliwość na innych.

Moim zdaniem dobry HR-owiec powinien posiadać dwie bardzo ważne cechy. Pierwszą z nich jest wykazywana na każdym kroku empatia — zarówno w stosunku do kandydatów i współpracowników, jak i biznesu czy menedżerów. Chodzi tutaj o autentyczną empatię w codziennej pracy, a nie tylko podczas spotkań kwartalnych (chociaż i one są istotne). Drugą jest zrozumienie branży, w której się pracuje, produktu, z którym ma się do czynienia oraz samej struktury organizacji, w jakiej obraca się dany HR.
Daria Tęcza Senior Recruiter w BOLD

Poza tym musisz pamiętać, że osoby, które będą Cię rekrutować, prawdopodobnie sami są już specjalistami w dziedzinie HR.

Dlatego musisz napisać naprawdę świetne CV i list motywacyjny, a potem dobrze przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej — szczególnie jeśli w przyszłości chciałbyś przeprowadzać takie rozmowy w imieniu firmy.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Chciałbyś dowiedzieć się czegoś jeszcze o branży HR? Zadaj mi pytanie pod tym artykułem — chętnie Ci pomogę!

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Hr co to

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: