Stwórz profesjonalne CV teraz!
Onboarding pracownika — co to jest? Jak wygląda proces?
Piszą o nas:
Zaraz zaczynasz nową pracę. Na pewno stresuje Cię wiele kwestii — czy poradzisz sobie podczas okresu próbnego, czy nowi koledzy Cię polubią i czy dobrze będzie się z nimi pracować. Pewnie jesteś też ciekawy, jak wyglądają różne procesy w firmie i na czym dokładnie będą polegały Twoje codzienne zadania. W tym wszystkim pomoże Ci tzw. onboarding.
W tym artykule przeczytasz, co to jest onboarding i jak powinien przebiegać. Będziesz też wiedział, czego spodziewać się w pierwszych tygodniach w nowej pracy i o co warto pytać przełożonych i osoby z działu HR.
Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.
Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.
1. Co to jest onboarding pracownika i jak wygląda?
Onboarding to proces, który przechodzą wszyscy nowi pracownicy danej firmy. Ma na celu przygotowanie ich do wykonywania codziennych obowiązków, naukę nowych umiejętności i procedur w przedsiębiorstwie, integrację z zespołem oraz poznanie kultury firmowej.
Oczywiście onboarding to dość ogólne pojęcie i to, jak dokładnie będzie wyglądał i ile trwał w danej firmie, zależy od decyzji pracowników działu HR odpowiedzialnych za prowadzenie tego procesu.
Najważniejsze jest to, aby nowy pracownik już od pierwszego dnia czuł się dobrze w firmie, wiedział do kogo się zwrócić w przypadku problemów i mógł płynnie wdrożyć się w swoje obowiązki.
Onboarding jest niezbędnym krokiem, który rozpoczyna współpracę pracownika z firmą. Niezwykle istotne jest to, by dobrze zaopiekować się nowym pracownikiem. Jest to też moment, w którym nowa osoba powinna dostrzec, że jest ważną częścią zespołu oraz całej organizacji. Według mnie dobry onboarding jest wtedy, gdy pracownik dokładnie pozna swoją rolę, obowiązki oraz strukturę firmy, do której właśnie dołączył. — Daria Tęcza, Senior Recruiter w BOLD.
Wiele osób sądzi, że okres próbny służy przede wszystkim sprawdzeniu pracownika i tego, czy „nadaje się” na stanowisko. Ten czas jednak powinien również pozwolić mu zweryfikować, czy nowa praca podoba mu się i zdecydować, czy chce w niej zostać.
Dlatego też sprawnie poprowadzony onboarding i zadbanie o potrzeby nowych członków zespołu, jest podstawą do utrzymania ich i zmniejszenia rotacji pracowników — a to przecież oszczędność czasu i energii rekruterów, managerów i team leaderów oraz pieniędzy firmy.
W niektórych firmach każdemu nowemu pracownikowi przydziela się tzw. onboarding buddy, czyli osobę z zespołu, która będzie mu towarzyszyć podczas całego procesu, odpowiadać na najważniejsze pytania i odsyłać do odpowiednich współpracowników w razie wątpliwości.
W czasach pandemii, osoby które chciały prowadzić skuteczny onboarding napotkały na dodatkowe przeszkody, których nie miały przy pracy stacjonarnej. Muszą zadbać o dobrze przygotowane stanowisko pracy w domu, odpowiadanie na bieżące potrzeby pracownika i zadbanie o jego zdrowie psychiczne, czy sam proces integracji między ludźmi. To wszystko należało zorganizować od nowa, na nieco innych zasadach. Dziś jeszcze bardziej należy zadbać o to, by czas onboardingu był dobrze zaplanowany i dokładnie przemyślany. — Daria Tęcza, Senior Recruiter w BOLD.
Dobre podsumowanie zawodowe w CV potrafi przekonać rekrutera. Nie musisz nic wymyślać od nowa: wybierz podsumowanie napisane przez ekspertów i dostosuj do siebie w kreatorze CV LiveCareer.
2. Z czego powinien składać się dobry onboarding?
Jak wynika z badań, aż 70% osób które przyznały, że ich proces onboardingu był dobrze prowadzony, bardzo pozytywnie ocenia swoją pracę i firmę. Oczywiście, może to być tylko zbieg okoliczności, ale intuicyjnie — jeśli firma dba o nowozatrudnionych, prawdopodobnie po prostu troszczy się o doświadczenie wszystkich swoich pracowników.
Działania związane z onboardingiem powinny więc być kompleksowe i szerokie, tak aby nowi pracownicy nie mieli żadnych wątpliwości związanych z działaniem firmy, zarówno stricte powiązanych z kwestiami technicznymi, jak i relacjami z koleżankami i kolegami z zespołu.
Proces wprowadzania pracownika do firmy musi być konkretny. Powinien znać plan onboardingu — kiedy, o czym i z kim będzie rozmawiał oraz jakie zadania ma do wykonania. Musi też wiedzieć, do kogo może się zwrócić z wszelkimi pytaniami. Warto przydzielić nowym pracownikom tak zwanego „buddy’ego” — osobę pierwszego kontaktu, do której można zwrócić się z podstawowymi pytaniami. Należy również pamiętać, że integracja jest niezbędną częścią wdrożenia nowej osoby. Niestety pracując zdalnie, jest jej znacznie mniej, dlatego w kalendarzu powinno znaleźć się miejsce na kawę z zespołem, czy wspólne gry zapoznawcze online. — Daria Tęcza, Senior Recruiter w BOLD.
Nawet wysoko wyspecjalizowani pracownicy z dużymi kompetencjami mogą czuć się zagubieni pierwszego dnia. Dlatego warto starannie zaplanować to, jak będzie on wyglądał i zadbać o ich dobre samopoczucie i zminimalizowanie stresu.
Oto, o czym warto pamiętać planując onboarding:
Onboarding — proces:
- Zadbaj o dobrze działający sprzęt dla pracowników — obecnie do wykonywania wielu zawodów potrzeby jest sprawny komputer i połączenie internetowe bądź inny sprzęt. Nowi pracownicy powinni mieć je zapewnione od pierwszej minuty swojej pracy.
- Przyznaj pracownikom dostępy do programów i narzędzi — wiele firm korzysta ze specjalistycznego oprogramowania i aplikacji, bez których nie da się wypełniać codziennych obowiązków. Wieczne proszenie o dostępy będzie generować frustrację i zwiększać stres, który pierwszego dnia w pracy już i tak jest wysoki.
- Przedstaw pracownikowi dokładny plan onboardingu — przed przyjściem nowych osób do pracy trzeba dobrze zaplanować onboarding, mi.in. wyznaczyć terminy obowiązkowych spotkań. Nowi pracownicy powinni wiedzieć, jak dokładnie będzie przebiegał ten proces i co muszą w jego trakcie zrobić.
- Przedstaw pracownikom innych zatrudnionych (przede wszystkim tych, z którymi będą ściśle współpracować) — od pierwszego dnia w pracy warto wiedzieć, kto konkretnie zajmuje się czym w firmie, aby w razie problemu od razu wiedzieć, do kogo się zwrócić.
- Pokaż pracownikom, jak wygląda struktura firmy — np. kto jest managerem księgowości, a kto team leaderem IT. Dla wielu nowo zatrudnionych to cenna wiedza o firmie i jej działaniu.
- Zapoznaj pracownika z kulturą firmy i jej wartościami — poczucie sensu ze swojej pracy i przynależności do organizacji jest bardzo ważne dla satysfakcji zawodowej. A szczęśliwy pracownik, to dobry pracownik.
- Wytłumacz pracownikowi, jak dokładnie wyglądają jego obowiązki i pokaż procesy wykorzystywane w jego zespole — sposób wykonywania tych samych lub podobnych zadań w firmach może się różnić. Nawet najlepszy specjalista nie będzie w stanie od razu wykonać wszystkich zadań.
- Zadbaj o atmosferę w pracy i przyjazne relacje — oczywiście w każdej firmie zdarzają się kryzysowe sytuacje i konflikty. Jednak, aby pracownicy byli wydajni i zadowoleni, powinni czuć się bezpiecznie. To bardzo ważne również w przypadku nowych członków zespołu.
Profesjonalny onboarding ma pozytywny wpływ zarówno na pracowników, jak i całą firmę. Zatrudnieni poczują się dzięki niemu dobrze, będą pracować wydajnie i skutecznie wypełniać swoje obowiązki. A to z pewnością przyniesie zysk pracodawcy.
Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.
Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.
Miałeś ciekawe doświadczenia związane z onboardingiem? A może prowadzisz takie procesy? Koniecznie zostaw komentarz pod artykułem. Chętnie poznam Twoją opinię.
Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?
Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.
O autorze
Małgorzata Sury jest ekspertką ds. kariery i pisarką z bogatym doświadczeniem w mediach. Autorka badań o rynku pracy cytowanych w Forbes, Polska Times, Rzeczpospolitej i in. Pisząc, kieruje się wiedzą z zakresu psychologii i socjologii. Jej misją jest pomóc czytelnikom znaleźć pracę i osiągnąć satysfakcję zawodową.
Oceń ten artykuł:
Onboarding
Średnia:
Chcesz stworzyć skuteczne CV?
Wypróbuj kreator CV za darmoPodobne artykuły
PIT-2 — co to jest, jak wypełnić? Polski Ład 2022
Dowiedz się, co to jest PIT-2, jak go wypełnić i kiedy złożyć. Przeczytaj, co wprowadzenie Nowego Ładu zmienia w tej kwestii.
Jak zarobić pieniądze? 10+ szybkich i sprawdzonych sposobów
Dowiedz się, jak zarobić pieniądze — m.in. szybko, przez internet i w młodym wieku. Znajdź interesujący Cię sposób na atrakcyjne zarobki.
Proces rekrutacji pracownika: etapy rekrutacji i selekcji do pracy
Przeczytaj, jak wygląda dobry proces rekrutacji i zobacz, jakie wyróżniamy etapy rekrutacji. Dowiedz się, jak profesjonalnie przeprowadzić selekcję kandydatów.
Piszą o nas: