1. Podziękowanie za współpracę — jak napisać [+ gotowy tekst]

Podziękowanie za współpracę — jak napisać [+ gotowy tekst]

Żaneta Spadło
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Podziękowanie za współpracę to miły i często oczekiwany gest, dzięki któremu rozstanie z firmą, pracownikiem lub klientem przebiegnie w pozytywnej atmosferze. Nasuwa się tylko jedno pytanie — jak ładnie podziękować za współpracę, by pozostawić po sobie dobre wrażenie?

Z tego artykułu dowiesz się, kiedy i jak ułożyć podziękowanie, które spodoba się odbiorcom. Zobaczysz też trzy gotowe teksty podziękowania za współpracę — do szefa, kontrahenta i emerytowanego pracownika — na których będziesz mógł się wzorować.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

Podziękowanie dla szefa za współpracę — tekst [wzór]

Szanowny Panie,

dziś jest mój ostatni dzień pracy w [nazwa firmy]. Korzystając z okazji, chciałbym Panu serdecznie podziękować za współpracę, ciekawe wyzwania zawodowe i cenne wskazówki — ostatnie [wpisz liczbę] lat uważam za ważny etap w mojej karierze i jestem wdzięczny, że miałem możliwość pracy w [nazwa firmy].

Mam nadzieję, że Pan również będzie miło wspominać naszą współpracę. A jeśli zechciałby Pan pozostać ze mną w kontakcie, podaję swój adres e-mail: [Twój adres e-mail].

Przesyłam serdeczne pozdrowienia i życzę wielu sukcesów!

[Twoje imię i nazwisko]

Chcesz zwrócić się do kolegów i koleżanek z pracy? Sprawdź, jak podziękować im za współpracę przed odejściem z pracy (do innej firmy lub na emeryturę) — również po angielsku.

Podziękowanie za współpracę dla kontrahenta — tekst [wzór]

Szanowni Państwo,

nasza współpraca dobiegła końca, dlatego w tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować za Państwa zaangażowanie, cierpliwość i wzorową postawę w sytuacjach kryzysowych. Dzięki temu udało nam się osiągnąć wszystkie założone cele.

Mam nadzieję, że będziemy mieli okazję współpracować również przy innych projektach w przyszłości. W razie ewentualnych ofert i pytań mogą Państwo pisać na adres: [Twój adres e-mail].

Jeszcze raz serdecznie dziękuję i życzę wielu sukcesów zawodowych!

[Twoje imię nazwisko]
[Twoje stanowisko] w [nazwa firmy]

Otrzymałeś od pracownika wniosek o przejście na emeryturę? Oto przykładowy tekst podziękowania dla emeryta za współpracę:

Podziękowanie dla emeryta za współpracę — tekst [wzór]

Szanowna Pani,

w imieniu swoim oraz wszystkich pracowników [nazwa firmy] mam zaszczyt podziękować Pani za [wpisz liczbę] lat pracy w naszej firmie.

Pragnę zaznaczyć, że pożegnanie tak dobrego i oddanego pracownika oraz koleżanki nie jest zadaniem łatwym. Przez te wszystkie lata wniosła bowiem Pani do naszej firmy cenne umiejętności i doświadczenie. Jestem przekonany, że sukcesy, które świętowaliśmy w [nazwa firmy], były również Pani zasługą. 

Dziękuję za Pani lojalność, poświęcenie, cenne wskazówki, optymizm i uśmiech, dzięki którym współpraca z Panią była dla nas wszystkich przyjemnością. Z pewnością będzie nam tego brakować. Mam jednak nadzieję, że na emeryturę odchodzi Pani spełniona zawodowo i dumna ze swoich osiągnięć. Równocześnie pragnę zapewnić, że zawsze będzie Pani u nas mile widzianym gościem.

Składam najserdeczniejsze życzenia zdrowia, pomyślności i szczęścia w życiu prywatnym. Przed Panią piękny czas — wierzę, że dobrze go Pani wykorzysta.

[Twoje imię i nazwisko]

[Twoje stanowisko] w [nazwa firmy]

Już wiesz, jak może wyglądać mail z podziękowaniem za współpracę. W dalszej części tego artykułu wyjaśnię Ci, kiedy należy go wysłać i o czym pamiętać w trakcie formułowania listu.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

1. Podziękowanie za współpracę — kiedy napisać?

Odpowiedź jest prosta: zawsze, kiedy kończysz współpracę z firmą, podwładnym lub partnerem biznesowym. Dlaczego?

Podziękowanie za współpracę pomaga utrzymać i rozwijać wartościowe relacje biznesowe, które w przyszłości mogą Ci się przydać. W końcu nigdy nie wiesz, kiedy ponownie spotkasz swoich kolegów z pracy — być może w przyszłości któryś z nich okaże się Twoim szefem, podwładnym lub klientem.

Poza tym osoby, z którymi dobrze zakończysz współpracę, chętniej przyjmą Twoje zaproszenie do znajomych na LinkedIn i wystawią Ci rekomendację, co będzie pomocne, gdy zaczniesz szukać pracy gdzie indziej. Może się też okazać, że w przyszłości będziesz potrzebować od szefa lub kolegów referencji do CV — warto więc zawczasu przygotować sobie grunt pod taką pomoc.

Obecni i byli pracownicy również dzielą się opiniami o firmie, co może wpływać m.in. na przyszłe procesy rekrutacyjne. Z naszego badania o lojalności w pracy wynika, że ponad 8% Polaków pisze negatywne komentarze o firmie w internecie — lepiej tego uniknąć. Zaś inne badania dowodzą, że pracownicy oceniają wsparcie otrzymywane od firmy przez pryzmat bezpośredniego przełożonego — dlatego znaczenie ma fakt, czy jako szef osobiście podziękujesz za współpracę i docenisz w jakiś sposób byłego pracownika.

Podziękowanie za współpracę ma również wymiar czysto ludzki. Według psychologii pozytywnej, zajmującej się m.in. badaniem wdzięczności, doświadczenie tej emocji motywuje nas do życzliwego traktowania innych i odwzajemniania się im, co umacnia łączące nas relacje. Co ciekawe, jej odczuwania można się nauczyć — chociażby przepracowując swoje schematy poznawcze i wypracowując nowe.

2. Jak ładnie podziękować za współpracę?

Jak widzisz na przykładach powyżej, podziękowanie za współpracę powinno być sformułowane w sposób elegancki i pełen szacunku do odbiorcy. Tekst powinien więc zawierać zwroty grzecznościowe typowe dla formalnej korespondencji (np. Szanowny Panie/Szanowna Pani, Szanowni Państwo, Pozdrawiam) — chyba że Wasze relacje w pracy były mniej sformalizowane.

W tekście podziękowania za współpracę — w zależności od kontekstu — warto okazać wdzięczność np. za owocną pracę, cenne doświadczenie i wskazówki lub kompetencje zawodowe współpracownika. Warto też wspomnieć o mocnych stronach firmy lub pracowników i życzyć im dalszych sukcesów zawodowych.

Unikaj za to cytatów o podziękowaniu za współpracę. Poza nielicznymi wyjątkami, takie wiadomości brzmią zbyt patetycznie i niestosownie w kontaktach zawodowych. Poza tym wypowiedzi filozofów i cytaty z książek, które znajdziesz w internecie, zwyczajnie nie pasują do sytuacji biznesowych.

Możesz natomiast pokusić się o zrobienie kartki z podziękowaniem za współpracę — szczególnie jeśli przekazujesz ją starszemu pracownikowi, który przechodzi na emeryturę. Gotowe wzory znajdziesz w sklepach internetowych i papierniczych. Możesz też wykonać własną wirtualną kartkę z życzeniami (np. w Canvie) lub zlecić to zadanie doświadczonym grafikom.

Tekst podziękowania za współpracę dobrze jest przygotować wcześniej i wysłać mailem ostatniego dnia współpracy — nie później niż godzinę po przyjściu do biura (jeśli np. rozpoczynasz pracę o godzinie 8.00, taką wiadomość wyślij najpóźniej do 9.00). W ten sposób unikniesz plotek i innych niezręcznych sytuacji.

Jeżeli natomiast piszesz podziękowanie za współpracę dla kontrahenta lub klienta, wyślij je po południu w dniu zakończenia wspólnego projektu lub dzień później rano.

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

Piszesz podziękowanie za współpracę i masz więcej pytań? Zadaj mi je w komentarzu pod tym artykułem.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Podziekowanie za wspolprace

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: