1. Work-life balance: co to jest po polsku? Przykłady i porady

Work-life balance: co to jest po polsku? Przykłady i porady

Żaneta Spadło
•  Zaktualizowano:

Piszą o nas:

Work-life balance po polsku oznacza równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Jest to stan, w którym pracownik posiada pełną kontrolę nad swoimi obowiązkami i potrzebami, a działania, które podejmuje, odpowiadają jego wartościom, wizji i celom.

Jest tylko jedno ale — o ile nie jesteś dobrze sytuowanym singlem z dużego miasta, osiągnięcie work-life balance może być dla Ciebie trudne. Właśnie dlatego powstał ten artykuł.

Za chwilę wyjaśnię Ci, na czym dokładnie polega idea work life balance i jak zastosować ją w praktyce. W tym celu podam Ci konkretne przykłady zachowań, dzięki którym będziesz mógł poprawić jakość swojego życia.

Stwórz skuteczne CV w kilka minut. Wybierz profesjonalny szablon CV i szybko wypełnij wszystkie sekcje CV dzięki gotowym treściom do wstawienia i wskazówkom ekspertów.

Stwórz CV teraz

Kreator CV online LiveCareer to narzędzie, w którym najszybciej stworzysz profesjonalne CV i pobierzesz je jako PDF lub DOC.

1. Work-life balance — na czym polega?

Idea work-life balance powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w Wielkiej Brytanii. Była receptą na pojawiające się w tym czasie problemy społeczne, takie jak wypalenie zawodowe i pracoholizm.

Z czasem również szefowie korporacji zauważyli, że duża liczba przepracowanych godzin wcale nie wpływa dobrze na wydajność, zaangażowanie i kreatywność pracowników

Nasze badanie o marnowaniu czasu w pracy z 2021 roku dowodzi, że statystyczny Polak traci w pracy średnio 1 godzinę i 18 minut na wykonywanie czynności, które nie wchodzą w zakres jego obowiązków zawodowych. Co ciekawe, Polacy zajmują też wysokie 7. miejsce wśród najbardziej zapracowanych narodów 35 państw należących do OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). A według danych Eurostatu nasz tydzień pracy trwa średnio ponad 41 godzin i należy do najwyższych w Europie.

Z kolei firmy, które zdecydowały się skrócić czas pracy z 8 do 6 godzin dziennie (np. szwedzka Toyota) albo z 5 do 4 dni w tygodniu (np. nowozelandzki Perpetual Guardian oraz brytyjskie Electra Lighting i Intrepid Camera) odnotowują większą motywację do pracy, a to przekłada się na lepszą atmosferę w zespole i produktywność.

Trudno się dziwić. Idea 8-godzinnego dnia pracy — zakładająca równy podział doby na pracę zawodową, sen i czas wolny — pochodzi z XIX wieku. Wówczas mieszkańcy miast nie musieli długo dojeżdżać do pracy, a większość procesów nie była zautomatyzowana. Dziś eksperci szacują, że w niektórych branżach krótszy czas pracy może nie tylko poprawić jakość życia pracowników, ale też przyczynić się do spadku bezrobocia.

Jednak w idei work life balance nie chodzi tylko o to, żeby pracować krócej — bo czasami nawet nadgodziny są konieczne, by dokończyć swoje obowiązki i tym samym zachować komfort psychiczny.

Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym:

  • nie oznacza pracy w sztywnych dniach i godzinach
  • nie zależy od Twojego zawodu i zajmowanego stanowiska
  • wymaga dobrej organizacji pracy i sprawiedliwego podziału obowiązków w firmie
  • umożliwia Ci realizację celów zawodowych zgodnie z Twoimi wartościami
  • objawia się Twoim poczuciem satysfakcji z pracy.

Ponadto sam sposób zarządzania firmą może pomóc pracownikom zachować harmonię między pracą a życiem.

Żeby zadbać o work-life balance pracowników, firmy oferują szereg benefitów. Część z nich to standardowe, często wręcz oczekiwane przez kandydatów rozwiązania — np. finansowana przez firmę prywatna opieka medyczna (w tym stomatologiczna) oraz karta sportowa (np. MultiSport). Coraz częściej możemy również spotkać się z możliwością korzystania z poradnictwa psychologicznego i psychoterapeutycznego na koszt firmy. Do ciekawych rozwiązań należy też m.in. workation, czyli możliwość pracy z innego kraju — wówczas firma może chociażby wynająć dom w innym kraju, z którego pracownik będzie korzystać bez opłat przez określony czas (czasami również z osobą towarzyszącą). Wśród mniej popularnych rozwiązań może pojawić się też np. dopłata za niekorzystanie ze sprzętu służbowego podczas urlopu albo możliwość zabierania ze sobą do biura psa. Obecnie lepiej jest unikać benefitów określanych jako „owocowe czwartki”, które nie stanowią dla kandydatów dużej wartości, a raczej są powodem do żartów.
Paulina Śliwińska-NiszczotaRecruiter w BOLD

W kwietniu 2023 roku wdrożono postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów, nazywane też „dyrektywą work-life balance”. Nowe przepisy wprowadzą szereg udogodnień związanych m.in. z urlopem ojcowskim, urlopem rodzicielskim i urlopem opiekuńczym.

Jednak reszta zależy już od Ciebie. Dlatego w dalszej części tego artykułu podam Ci przykłady zachowań i nawyków, które pomogą Ci odnaleźć równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.

Nie musisz mieć doświadczenia w pisaniu CV. W kreatorze CV LiveCareer znajdziesz gotowe treści dla dowolnej branży i stanowiska, które wstawisz w CV jednym kliknięciem.

Stwórz CV terazkreator cv

2. Work-life balance — przykłady dobrych zachowań

Oto przykłady nawyków i zachowań, które pomogą Ci w osiągnięciu work life balance.

1. Zadbaj o właściwą organizację pracy i efektywność. W pierwszej kolejności zrób zadania trudniejsze i bardziej czasochłonne (Twoją produktywność może poprawić m.in. technika Pomodoro). Jeśli masz taką możliwość, zaplanuj swoją pracę w wymiarze dziennym i tygodniowym — pomogą Ci w tym liczne aplikacje do planowania (np. Jira, Trello, Kalendarz Google). W trakcie pracy zrezygnuj z „rozpraszaczy”, takich jak smartfon czy przeglądanie social mediów.


2. Ogranicz swój perfekcjonizm. Najważniejsze, żebyś pracował po prostu dobrze i wykonywał zadania na czas — jeśli będziesz je odwlekać w oczekiwaniu na idealny efekt, z czasem liczba nieukończonych projektów wzrośnie, a to znacznie utrudni Ci zachowanie work-life balance. Po jakimś czasie zauważysz, że mniejszy stres w pracy przekłada się też na większą kreatywność i w konsekwencji — lepsze efekty.

Zadbaj o aktywność fizyczną. Już 20-30 minut ćwiczeń dziennie pomoże Ci znacznie ograniczyć stres i zmęczenie oraz przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu. To zaś ułatwi Ci bycie produktywnym i kończenie zadań na czas, tak żebyś po pracy mógł zrobić sobie wolne.

4. Nie zajmuj się pracą na urlopie i w weekendy — to kluczowy element, jeśli chcesz zachować odpowiedni life work balance. Dni wolne od pracy to nie czas na obowiązki służbowe, a moment regeneracji sił, spotkań z bliskimi i rozwijania hobby. W trakcie urlopu wypoczynkowego warto też zmienić otoczenie oraz ograniczyć dostęp do komputera i smartfona. Pamiętaj, że Twoja produktywność znacznie wzrośnie, jeśli pozwolisz sobie na wartościowy wypoczynek.


Odżywiaj się zdrowo. Właściwa dieta — bogata m.in. w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste i orzechy — zwiększa objętość mózgu i przeciwdziała neurodegeneracji. A to sprzyja zachowaniu dobrej kondycji psychicznej.

6. Medytuj. Badacze dowiedli, że regularna medytacja m.in. wycisza umysł, spowalnia starzenie się komórek (również starzenie się mózgu) oraz obniża poziom kortyzolu we krwi nawet o 20%. A jak medytować? Oczywiście, nie musisz spędzać długich godzin w pozycji kwiatu lotosu. Na początek wystarczy, że usiądziesz wygodnie w cichym pomieszczeniu i zaczniesz obserwować swoje myśli lub wsłuchasz się w tykanie zegara, jednocześnie miarowo i głęboko oddychając.

7. Zaplanuj czas dla rodziny i przyjaciół. Kontakty z innymi ludźmi nie tylko zajmują nam czas i dostarczają rozrywki. Umożliwiają nam również zachowanie równowagi psychicznej i zmianę błędnych przekonań — również tych związanych z pracą.

8. Wyjdź z domu. Chociażby na spacer, do kina czy do kawiarni. Mając zaplanowany wieczór, będziesz chętniej i szybciej wykonywał swoje obowiązki.

9. Rozwijaj swoje pasje. Naukowcy dowiedli, że wykonywanie czynności sprawiających przyjemność obniża ciśnienie i poziom kortyzolu we krwi (tzw. hormonu stresu) oraz sprzyja zachowaniu prawidłowej masy ciała, co przekłada się na lepsze samopoczucie. Posiadanie hobby pomoże Ci również uniknąć niezdrowego skupiania się na karierze.

10. Zorganizuj życie domowe. Jeżeli masz poczucie, że codziennie tracisz mnóstwo czasu na stanie w kolejkach, gotowanie i sprzątanie, spróbuj inaczej zorganizować swoje codzienne życie. Wiele czynności — np. zakupy spożywcze, zamówienie posiłku czy załatwianie spraw urzędowych — możesz wykonać przez internet. W lepszej organizacji pomoże Ci również gruntowne uporządkowanie mieszkania i przyuczenie pozostałych członków rodziny do wykonywania czynności, z którymi do tej pory musiałeś radzić sobie sam. A jeśli pracujesz w domu, spróbuj wydzielić osobny pokój na biuro i opuść go od razu po zakończeniu pracy.

11. Przenieś się do firmy, która dba o work-life balance swoich pracowników. Będzie o tym świadczyć m.in. możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas pracy, możliwość uczestniczenia w szkoleniach i konferencjach, imprezy i wyjazdy integracyjne, prywatna opieka medyczna oraz promowanie aktywności fizycznej wśród pracowników.

Zobacz też nasz poradnik: Jak znaleźć pracę szybko?

Twój list motywacyjny napisze się sam — jeśli skorzystasz z kreatora listu motywacyjnego LiveCareer. Wybierz profesjonalny szablon, odpowiedz na kilka prostych pytań, a program jednym kliknięciem wygeneruje dla Ciebie profesjonalny list do pracy.

Stwórz list motywacyjny teraz

Przejdź do kreatora listukreator listu motywacyjnego

Zobacz też wzór listu motywacyjnego dla swojego zawodu.

3. Work-life balance — korzyści dla pracodawców

Idea work-life balance służy nie tylko pracownikom, ale także pracodawcom. W jaki sposób?

Przede wszystkim sprzyja motywowaniu pracowników, co zwiększa ich lojalność w pracy, kreatywność i wydajność — a to realnie przekłada się na wzrost zysków.

Czas wolny sprzyja też realizowaniu przez pracowników swoich pasji, co może przekładać się na rozwój ich niektórych kompetencji zawodowych. Przykładowo, granie w planszówki, nauka języków obcych i gra na instrumentach usprawniają pracę mózgu, poprawiając pamięć i koncentrację. Natomiast czytanie książek pobudza wyobraźnię, wzbogaca słownictwo i poprawia umiejętności komunikacyjne.

Poza tym wypoczęty i zrelaksowany pracownik jest zdrowszy, dzięki czemu pracuje efektywnej i rzadziej korzysta z długich zwolnień lekarskich. Jest także mniej narażony na negatywne skutki wypalenia zawodowego.

Dbanie o work life balance poprawia też wizerunek pracodawcy w oczach potencjalnych kandydatów — również tych najbardziej utalentowanych. Ponadto zwiększa ich satysfakcję z pracy i ogranicza rotację pracowników, co powoduje zmniejszenie liczby i kosztów potencjalnych rekrutacji.

A co Ty myślisz o work-life balance? Czy na co dzień udaje Ci się zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym? Podziel się swoją opinią w komentarzu.

Jak sprawdzamy treści na LiveCareer?

Nasz zespół sprawdził ten artykuł pod kątem zgodności z procesem redakcyjnym LiveCareer.pl. Dzięki temu porady naszych ekspertów są spójne z aktualnymi standardami i trendami w pisaniu CV oraz listów motywacyjnych. Zaufało nam już ponad 10 milionów kandydatów, którym pomogliśmy zdobyć wymarzoną pracę. Przygotowanie każdego z artykułów jest poprzedzone uważną analizą dostępnych raportów i badań, aby nasze treści odpowiadały na aktualne potrzeby rynku pracy.

O autorze

Żaneta Spadło
Żaneta Spadło

Żaneta Spadło jest ekspertką ds. kariery i pisarką, cytowaną m.in. przez Forbes Woman Polska, Rzeczpospolitą, PulsHR, Polską Agencję Prasową, Polskę Press, Dzień Dobry TVN i Puls Biznesu. Jako absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, od ponad 10 lat działa w marketingu i mediach. Od 2019 roku Żaneta pisze oparte na eksperckiej wiedzy, badaniach i własnym doświadczeniu artykuły poradnikowe z zakresu szukania pracy, pisania dokumentów aplikacyjnych, prawa pracy i autoprezentacji, zgodne z oficjalnymi wytycznymi LiveCareer. W 2021 roku napisała kompleksowy e-book dla czytelników LiveCareer, zatytułowany „Jak napisać świetne CV i dostać pracę”.

Obserwuj nas

Oceń ten artykuł:

Work life balance

Średnia:

Dziękujemy za ocenę naszego artykułu!
5  (1 ocena)

Chcesz stworzyć skuteczne CV?

Wypróbuj kreator CV za darmo
Skuteczne CV

Podobne artykuły

Piszą o nas: